(advertentie)

Agenda setting

Agenda setting gaat over de invloed van de media op de grote massa. Als er bijvoorbeeld in de media veel over politiek wordt gepraat en geschreven dan zal dit doorwerken bij de grote massa. Zij zullen ook voornamelijk hierover praten. Deze theorie zegt niet dat de media bepaalt hoe de grote massa leeft, maar wel waar de grote massa met elkaar over praat.

Onderstaande afbeelding geeft de agenda setting theorie weer in een schema:

Agenda Setting Theorie

Agenda Setting Theorie

Uitleg agenda setting theorie

Bij deze theorie moet er rekening gehouden worden met drie verschillende agenda’s. Die van de media, het publiek en de politiek. Deze agenda’s hebben allemaal invloed op elkaar. Daarnaast spelen ook de persoonlijke ervaringen en de interpersoonlijke communicatie een rol in de theorie. Deze factoren worden namelijk gezien als alternatieve informatiebron naast de media. Tot slot heeft ook de werkelijkheid invloed op de agenda setting theorie. Vroeger werd gedacht dat alleen de media invloed had op de massa, maar de massa heeft ook eigen gedachten en kan ook zelf opzoek naar de werkelijkheid.

De agenda setting theorie wordt vrijwel niet meer gebruikt, omdat de massa tegenwoordig zelf ook kan publiceren in verschillende media en er is gebleken dat de massa niet zomaar alles aanneemt van de media.

Terug naar overzicht met modellen

Dit artikel is geschreven door .