Ansoff matrix
De Ansoff matrix, ontwikkeld door Igor Ansoff, is een marketing hulpmiddel voor het bepalen van de groeistrategie van een organisatie. In deze matrix zijn vier mogelijke groeirichtingen te vinden. Aan de hand van het product en de markt die wordt benaderd wordt de groeistrategie bepaald. De Ansoff matrix wordt vaak gebruikt in een marketingplan.
Groeistrategieën van de Ansoff matrix
In onderstaande tabel is de Ansoff matrix te vinden.
Marktpenetratie
De eerste groeistrategie uit de Ansoff matrix is de marktpenetratie. Bij deze strategie wil je meer uit je bestaande producten op de bestaande markt halen. Dit kan op twee manieren gebeuren: je probeert meer producten te verkopen aan je huidige klanten of je probeert klanten bij de concurrenten weg te halen. De middelen die een organisatie hiervoor kan gebruiken zijn bijvoorbeeld: spaarpunten, bonuskaarten en goede service.
Marktontwikkeling
Marktontwikkeling is de tweede groeistrategie. Hier ga je met een bestaand product een nieuwe markt op. Vooral als er geen veranderingen hoeven worden aangebracht aan het product kan dit een goede strategie zijn, maar vaak is het zo dat er wel een aantal aanpassingen nodig zijn. Dit kost veel geld en hierdoor is deze strategie niet altijd de beste oplossing.
Productontwikkeling
De derde groeistrategie in de Ansoff matrix is de productontwikkeling. Bij deze strategie worden nieuwe producten aan de bestaande markt van een organisatie verkocht. Hierbij kan gedacht worden aan het aanbieden van een betere versie ter vervanging van je huidige product, omdat dit beter aansluit bij de behoeftes van de klanten. Of er kunnen kleine aanpassingen worden gedaan, zodat er meerdere variaties ontstaan van je product.
Diversificatie
De laatste strategie van de Ansoff matrix is de diversificatie. Hierbij ga je met een nieuw product een nieuwe markt op. Dit is een zeer moeilijke strategie, die erg succesvol kan zijn als hij lukt, maar hij mislukt erg vaak. Er zijn veel risico’s verbonden aan de strategie, omdat er geen garantie is voor succes.
Groeistrategie bepalen met de Ansoff matrix
In ongeveer tien procent van de gevallen wordt er voor marktontwikkeling en diversificatie gekozen en in alle andere gevallen voor productontwikkeling en marktpenetratie. De Ansoff matrix is al redelijk oud, maar wordt nog steeds veel gebruikt bij het vaststellen van een groeistrategie. Het vormt een goede basis om kritisch na te denken over de ontwikkelingen van een organisatie.
Terug naar overzicht met modellen