(advertentie)

Zoektrends in het onderwijs

Er is steeds meer te doen om het hoger onderwijs in Nederland

Is de kwaliteit wel goed genoeg en is een leenstelsel beter dan de nu bestaande studiefinanciering? Interessant is om te kijken of deze veranderingen het online zoekgedrag met betrekking tot hoger onderwijs beïnvloeden. Met het bestuderen van zoektrends in bijvoorbeeld Google is het mogelijk om de belangrijkste ontwikkelingen in het hoger onderwijs aan u te tonen. Hier volgen een paar opvallende:

Allereerst is het van belang dat de open dag van een opleiding de meeste invloed heeft op de uiteindelijke studiekeuze van een scholier. Voor een opleiding kan het dus van belang zijn deze open dag online goed te promoten door bijvoorbeeld advertenties, banners of een Facebook evenement. We zien dan ook het aantal zoekopdrachten van bijvoorbeeld open dag of meeloopdag elk jaar stijgen. In 2013 was deze stijging 9% ten opzichte van 2012.

Google onderzoekt zelf ook het zoekgedrag en heeft er met Google Think Education een aantal vrijgegeven. Zo maakten ze bekend dat meer dan 90% van de aankomende studenten zich online oriënteert alvorens een keuze te maken. Meer dan drie op de vier van deze studenten bezoekt 2 of meer verschillende websites van diverse onderwijsinstellingen.

Met remarketing kan een onderwijsinstelling ervoor zorgen dat de bezoekers van hun site opnieuw worden benaderd als ze niet tot de gewenste actie overgaan. En deze jonge generatie beperkt het internetten natuurlijk niet alleen tot de pc of laptop. Ook smartphones en tablets worden veelvuldig gebruikt om dingen op te zoeken. Het aantal zoekopdrachten via de pc daalde in 2013 terwijl de zoekopdrachten via smartphone met bijna 70% stegen.

Dit geeft wel aan dat het belangrijk is dat u een mobielvriendelijke of responsive website heeft

Meest opvallend in de resultaten is de explosieve groei in het aantal zoekopdrachten met betrekking tot studiefinanciering. Op Google werd ruim 7 keer meer naar studiefinanciering 2013 gezocht dan in de vorige jaren was gebeurd. Dit geeft wel aan dat het de studenten absoluut bezig houdt. Verdere uitkomsten zijn dat de universiteit Utrecht het meest gezocht wordt en er steeds meer interesse komt om in België te gaan studeren. Gespecialiseerde bedrijven bieden u inzicht in zoekgedrag en helpen u uw vindbaarheid op het internet te verbeteren.

Dit artikel is geschreven door .