(advertentie)

Hoe wordt een website bekeken?

Een website wordt totaal anders bekeken dan een brochure, krant of off-line advertentie. Mensen gaan vluchtig om met een website en scannen een webtekst. Er zijn veel onderzoeken (eyetracking) gedaan naar de manier waarop mensen een website bekijken. In dit artikel bundelen we enkele regels samen voor het ontwikkelen van websites.

Beslissing in 5 tot 10 seconden

De eerste indruk van een website is van groot belang. Bezoekers bepalen in 5 tot 10 seconden of de website interessant genoeg is om verder te bekijken. Design en afbeeldingen spelen hierin een belangrijke rol, maar ook communicatie in tekst is van groot belang. Denk hierbij vooral aan een goede tagline. Deze korte tekst moet in één keer communiceren waar de website over gaat.

De diagonale lijn

Als u een diagonale lijn van rechtsboven naar linksonder trekt, wordt alles aan de linkerkant daarvan beter bekeken dan de rechterkant. Een navigatiestructuur wordt daarom in veel gevallen aan de bovenkant en aan de linkerkant geplaatst. Dat zijn ook de posities waar mensen de navigatieknoppen verwachten. Onderzoek wijst tevens uit dat mensen voornamelijk focussen op navigatie elementen.

De F-structuur

Onderzoek van Jakob Nielsen wijst uit dat tekst op een website in veel gevallen in de vorm van een F-patroon wordt gelezen. De eerste paar regels worden redelijk goed gelezen. Bezoekers lezen dan nog horizontaal. Echter, hoe langer de tekst hoe meer de bezoekers verticaal gaan lezen. De tekst wordt dan gescand.

Korte URL’s

Korte URL’s worden 250% meer aangeklikt dan lange URL’s. Onderzoek van Marketingsherpa heeft uitgewezen dat lange URL’s in de resultaten van de Google zoekmachine een drempel vormen om aan te klikken. Lange URL’s zorgen ervoor dat de aandacht wordt gevestigd op het daarop volgende resultaat.

Banner blindness

Banners worden genegeerd. Steeds meer bezoekers van een website laten banners links liggen. Tekst advertenties worden het beste bekeken.

Lijstjes

Opsommingen en lijstjes worden veel beter gelezen dan standaard tekst. Het houdt de aandacht van de bezoeker veel langer vast.

Aanbevolen links:
http://www.useit.com/alertbox/reading_pattern.html
http://www.marketingsherpa.com/exs/Search08Excerpt.pdf
http://www.virtualhosting.com/blog/2007/scientific-web-desig …

Dit artikel is geschreven door .