Conversie optimalisatie van social media naar website
“Vorige week bezocht ik de Facebookpagina van een niet nader te noemen bedrijf. De onverzorgde, nietszeggende, pixelige pagina omslag sprong er direct uit. De pixels rondom de tekst in het logo maakten het beeld compleet. Het zag er ronduit slordig uit en het imago dat het bedrijf naar mijn mening had, kreeg ook een flinke dreun te verduren.
Het bedrijf had echter mijn interesse al eerder getrokken, dus klikte ik maar gauw door naar hun website. De website was gebouwd in een compleet andere stijl dan waarin hun Facebookpagina was ingericht. Het zorgde ervoor dat ik een paar tellen goed zat te kijken of ik wel op de juiste website beland was.”
Van social media naar website
Op Facebookpagina’s zie ik dit steeds vaker voorkomen; websites en bijbehorende social mediapagina’s die totaal niet aansluiten qua stijl en vormgeving. De slordige vormgeving van een dergelijke social media pagina is vaak het eerste wat een nieuwe bezoeker ziet en is in de regel een aardige afknapper.
Deze eerste indruk van een Facebookpagina is enorm belangrijk. Zoals men vroeger al zei: “Een goede eerste indruk is een daalder waard”, en dat zal altijd zo blijven. Wanneer de eerste indruk al niet goed is, dan zal een nieuwe bezoeker ook niet aangespoord worden om verder te lezen of door te klikken naar de website. De slechte grafische vormgeving van een profielplaatje en omslag kan dan vaak de doodsteek van deze pagina zijn.
Conversie optimalisatie
Altijd zullen er mensen zijn die vanaf een pagina op de bekende social media doorklikken naar een website; los van het feit of de grafische vormgeving in orde was of niet. Deze bezoekers willen zich vertrouwd voelen op uw website. De stijl van de website moet dezelfde stijl dragen als de pagina op het sociale netwerk waar het vandaan kwam. Of dit nu in kleuren, vormen of teksten is, dat maakt ten diepste niet uit. Het effect dat overeenkomende kleuren en logo’s hebben is echter wel enorm groot.
De reden dat deze mensen op uw website komen, is dat ze op zoek zijn naar bepaalde informatie en daar willen zij iets mee doen. Aan u de taak als beheerder om te zorgen dat de bezoekers hier in een bepaald gedachtepatroon worden meegenomen. Een van de eerste manieren hoe u een boodschap kunt overdragen is door middel van de profielfoto’s & omslagen van uw social media. Dit dient u ook ten alle tijden te synchroniseren met de pagina op uw website waar u naartoe linkt, zodat men ook krijgt wat men verwacht te vinden achter een bepaalde link. Indien op deze manier niet aan de verwachtingen van bezoekers voldaan wordt, dan zal een gemiddelde bezoeker de website ook niet lang bezoeken en deze snel verlaten. Wat hier nodig is, is dat er hier gefocust gaat worden op het optimaliseren van de conversie en dat u bezoekers geeft wat zij zoeken.
Optimalisatie tools
Maar wat zijn dan nu de knoppen waar u wel aan kunt draaien? Dat is de vraag die u zichzelf op dit moment stelt. Het antwoord bestaat naar mijn mening uit drie hoofdelementen:
- De omslagfoto of coverfoto
- De profielfoto
- Landingspagina van de website
Deze drie bovenstaande elementen zijn van groot belang wanneer u de conversie van uw social media naar uw website wilt optimaliseren. Deze elementen dienen dan wel óf synchroon te lopen of ze dienen elkaar juist aan te vullen. De onderdelen doel, boodschap, design en call-to-action zijn naar mijn mening de vier onderdelen die in het ontwerp van de social mediapagina en website verweven zouden moeten zitten.
1 Doel
Uw pagina heeft u gecreëerd met een reden. U heeft een doel met uw website of social mediapagina. Deze doelen kunnen zeer uiteenlopen per organisatie, bedrijf of persoon. Belangrijk hierbij is dat het hoofddoel van een bepaald onderdeel, in een bepaalde periode, de uiteindelijke focus is binnen de boodschap, het design & de call-to-action. Indien hier geen idee of doel achter zit, valt er niets mee bereiken en zal het waarschijnlijk niet erg succesvol zijn.
2 Boodschap
De boodschap is een enorm belangrijk onderdeel. De boodschap bevat informatie over wat u wilt vertellen door middel van een omslag, profielfoto of landingspagina. De klant moet hier lezen of zien waar hij of zij naar op zoek is. Wordt dit niet duidelijk weergegeven of haalt de klant dit er niet uit? Dan wordt geen enkele uiting succesvol.
3 Design
Het design van een uiting bepaalt het gevoel, de verwachting en de eerste indruk van een nieuwe bezoeker. Een overkomend design qua kleuren en vormen geeft rust, vertrouwen en zekerheid. Indien de stijl van een uiting niet overeen komt met de landingspagina waar het naartoe linkt, dan wordt er vaak niet voldaan aan verwachtingen van de bezoeker en zult u deze bezoeker verliezen.
4 Call-to-action
Net zoals elk verhaal of afbeelding een doel, een boodschap en een design heeft, is de call-to-action onmisbaar. Deze call-to-action moet de bezoeker trekken naar de gewenste pagina, het contactformulier of in sommige gevallen een bepaalde download of aankoop. Deze call-to-action wordt vaak verwerkt in een button of iets anders opvallends. Het moet een boodschap hebben die de andere persoon aantrekt, aanspreekt en aanzet tot het voltooien van het doel van onze uiting.
Samengevat
Zoals u inmiddels begrepen heeft, is het enorm belangrijk om de conversie van uw social media naar uw website te optimaliseren. Door middel van het verwerken van een doel, boodschap, design en call-to-action in uw omslagfoto, profielfoto en landingspagina hebt u de eerste stapjes in het optimaliseren van uw social media gezet. In een aantal volgende artikelen hoop ik verder in te gaan op de verschillende elementen en onderdelen die horen bij conversie optimalisatie van social media en uw landingspagina. Deze artikelen zullen verschijnen op www.brightsol.nl.