Longtail marketing
Een van de marketing buzzwords van de laatste tijd is Longtail, een term die zo’n 2 jaar geleden is geïntroduceerd door Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired in zijn artikel The Long tail. Vooral na zijn boek ‘The Long Tail- How Endless Choice is Creating Unlimiting Demand’ kreeg zijn idee veel aandacht.
Longtail staat voor het fenomeen waarbij matig lopende niche producten in vele varianten door toedoen van internet voor heel veel mensen toegankelijk zijn geworden en daardoor toch een interessante omzet kunnen opleveren. Meer keuze zou op die manier tot meer en vooral meer gedifferentieerde, in feite meer op de individuele koper gerichte, verkopen leiden dan het geval is bij normale winkels die juist vooral op de hardlopers mikken.
In die zin is de Longtail het tegengestelde van de strategie van de meeste winkels die nog steeds denken vanuit de regel dat de 20% hardlopers uit het assortiment verantwoordelijk voor 80% van de omzet. Dat verklaart meteen de verschraling van de assortimenten in veel winkels en daarmee de vergroeting van de concurrentie omdat iedereen hetzelfde aanbied en daarom wel moet stunten met de prijzen. Dankzij internet is er echter ook markt voor de 80% overige producten: de longtail. Zou die ontwikkeling, die vooral zichtbaar is bij allerlei kleinere producten die makkelijk per post te sturen zijn zoals boeken, muziek, gadgets, electronica etc. ook kunnen opgaan voor levensmiddelen? Als dat zo is, want misschien bestellen we over een paar jaar onze boodschappen wel massaal per internet bij bezorgdiensten zoals Albert, wat zou dat dan betekenen voor de assortimenten van de fabrikanten? Terwijl de assortimenten bij supermarkten sterk terug zijn gebracht en fabrikanten hun best doen in hun merkenportfolio te snoeien, zou een groeiende distributie via internet wel eens tot een veel groter aanbod kunnen leiden.
Omdat er geen beperkingen zijn door hoge schapkosten, kan je voor iedere smaak een product aanbieden. Daardoor kan het aanbieden van een product voor een zeer beperkte doelgroep nog steeds rendabel zijn. Het gevolg is dat de gezamenlijk omzet van die 80% weleens hoger kan komen te liggen dan de 20% van de oorspronkelijk hardlopers. Interessante gedachte.
Voor belangstellenden kijk op Chris Anderson’s weblog over zijn Longtail ideeen: www.longtail.com
Mike Dijkstra Taurel, Globrands naming specialists www.globrands.com
Aanbevolen links:
http://www.globrands.com
http://www.longtail.com