Social Media & SEO: Een Gelukkig Huwelijk?
Het is zo eenvoudig… wie een website heeft, wil dat deze website bezocht wordt door allerlei (potentiële) klanten. Om goed gevonden te worden via de digitale snelwegen van het wereldwijde web, heb je een website nodig die scoort in Google. Dit pak je aan met SEO (Search Engine Optimalisation)! Er is veel over SEO gezegd, misschien zelfs wel geschreeuwd. Toch gaan we een belangrijke vraag bespreken: in hoeverre hebben social media en SEO invloed op elkaar?
Interactie
Social media als bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn zijn perfect geschikt om content te verspreiden. Op deze manier vergroot je je bereik. Doordat je je content deelt en laat lezen door de doelgroep, ga je gemakkelijker de interactie aan met (potentiële) klanten en bezoekers. Google waardeert dit! Dit alles zorgt voor een verhoogde relevantie in Google.
Linkbuilden
Linkbuilden is een ander woord voor online promotie. Op het moment dat je in aanmerking wilt komen voor een podiumplek in Google, dan is de hoeveelheid kwaliteitslinks van belang. Linkbuilden draait om sociale invloed. Het is van belang om zoveel mogelijk andere relevante websites te laten linken naar jouw website. Zo stijgt je marktwaarde en je positie in Google.
Motie creëert emotie
Het is zo dat social media en SEO beweeglijke media zijn. De dynamiek moet ook gaande blijven, dus blijf vooral zorgen voor relevante inhoud. Het is belangrijk om aanwezigheid te tonen en actief te blijven. Ga niet op je lauweren rusten!
Kwaliteit vs. kwantiteit
Het is wel belangrijk om goed na te blijven denken over je content. Gooi niet alles het web op via de social media kanalen. De deelbaarheid is en blijft essentieel. Zo bouw je een relatie op met de lezers en zorg je voor trouw publiek. Zorg dat je altijd de kwaliteit waarborgt en niet perse voor kwantiteit gaat.
Conclusie
Het gebruik van social media is belangrijk voor jouw SEO. Het is niet belangrijk dat je bepaalde trucs leert. Het draait er allemaal om dat je op social media gezien wordt als een autoriteit in je vakgebied. Ook kan regionale populariteit een grote rol spelen. Social media wordt door Google als ranking factor beschouwd. Weliswaar niet de belangrijkste ranking factor, maar het telt zeer zeker mee.
En wat nu…?
Denk goed na over je doelgroep. Wie zijn je klanten? Wie zijn de potentiële klanten? Welke social media kanalen gaan we inzetten? Vul je bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk in. Post frequent een bericht en zorg dat je actief deelneemt in allerlei gesprekken op social media. Je zal zien dat je langzaam aan meer volgers en retweets krijgt. Je populariteit zal toenemen, maar blijf geconcentreerd bezig met het invullen van de social media kanalen.
Geschreven door Nick Keijzer, SEO creatieve tekstschrijver.