Bloggen voor bedrijven. Hoe pak je dat aan?
Bloggen is het regelmatig schrijven van artikelen over een bepaald onderwerp (of meerdere) die je vervolgens plaatst op je blog/website. Blogs zijn hot! Dat zijn ze al een aantal jaar en dat zullen ze hoogstwaarschijnlijk ook blijven.
Ook vloggen voor bedrijven/merken neemt inmiddels een vlucht. Vloggen en bloggen zijn activiteiten die je overigens ook prima kunt combineren. Toch denken nog veel mensen dat bloggen iets is voor hobbyisten. Onterecht. In dit artikel zoomen we verder in op het aspect bloggen voor bedrijven.
Bloggen voor bedrijven. Waarom?
Google is heel erg blij met blogs. Ze voorzien mensen van informatie wanneer ze te maken hebben met een bepaald vraagstuk/probleem. De zoekmachine waardeert dit, omdat in dit geval de vraag van de bezoeker centraal staat. En we weten inmiddels allemaal wel hoe belangrijk het is dat je bedrijf gevonden wordt via Google. Bloggen voor bedrijven is daarom om een aantal redenen interessant.
- Je kunt laten zien dat je kennis van zaken hebt. Daarmee wordt je voor je doelgroep interessanter en kom je betrouwbaar over.
- Je artikelen fungeren als een vangnet voor nieuwe klanten. Ze vinden je artikelen via Google en weten je daarna te bereiken.
- Een blog werkt voor de lange termijn. Artikelen blijven altijd online en kunnen voor lange tijd waardevol zijn voor en gevonden worden via Google.
- Je bewijst Google dat je wat te vertellen hebt. Elk artikel dat je schrijft, ziet Google als een nieuwe pagina. Wanneer je regelmatig schrijft over een bepaald onderwerp, bewijs je aan Google dat je actueel bent. Dit levert vaak een hoge score op in de organische zoekresultaten.
- Een blog(artikel) kan eenvoudig worden gedeeld via social media. Een extra bewijs voor Google dat je interessant bent. (E. Vlems, 2015)
Onderwerpen voor je blog
Bloggen is voor bedrijven in het begin niet eenvoudig. Wanneer je echter in het ritme zit, wordt het steeds een beetje makkelijker. Maar waar moet je als bedrijf zijnde over schrijven? Daar kun je op verschillende manieren achter komen.
- Denk logisch na. Waar houd je bedrijf zich mee bezig en wat zijn onderwerpen waar klanten meer over willen weten? Welke problemen lossen jullie op? Hier kun je vervolgens artikelen over schrijven.
- Gebruik de zoekwoordplanner van Google Adwords om zoekopdrachten te achterhalen in Google. Deze zoekwoordplanner geeft vaak ook een lijst met gerelateerde zoekopdrachten. Hier kun je inspiratie uit opdoen.
- Achterhaal de meest populaire zoekopdrachten in Google via Google Trends.
- Gebruik de blog topic generator van Hubspot.
- Vraag aan collega’s welke vragen klanten vaak stellen.
- Speel in op actualiteiten, wanneer ze voor jouw bedrijf interessant zijn. Denk aan dingen die in het nieuws zijn. (E. Vlems, 2015)
Blogtips voor startende blogs
Wil je beginnen met bloggen? Hieronder volgen tips om je blog bloeiend te krijgen.
- Maak gebruik van externe platforms. Oftewel, gebruik aparte websites voor je blog. Deze scoren vaak beter in Google. Dat hoeft overigens niet veel te kosten. Inmiddels draaien veel websites op WordPress. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kun je een blog ook onderdeel maken van je bestaande website.
- Denk in onderwerpen en schrijf wat je er over weet. Maak je daarbij niet teveel druk over de lengte van de tekst. Heb je een lastig of veel omvattend onderwerp (waar ook al veel over geschreven is)? Dan zal je artikel meer woorden nodig hebben dan bij een vrij onbekend onderwerp. Wordt je artikel te lang? Ga schrappen of schrijf een tweede artikel.
- Leer mensen wijze lessen door middel van situaties. Schets een situatie, beschrijf het fenomeen en keer weer terug naar de situatie.
- Probeer in een bepaalde regelmaat artikelen te publiceren. Zoek dus naar een vaste frequentie, bijvoorbeeld wekelijks. Wanneer je in een paalde periode veel inspiratie hebt, kun je voorruit werken en artikelen later publiceren.
- Gebruik (veel) afbeeldingen! Artikelen met plaatjes worden vaak beter gelezen. Let er wel op dat de foto’s passen bij het onderwerp van je artikel. (E. Vlems, 2015)
Blogtips voor gevorderde blogs
Wellicht ben je al een tijdje aan het bloggen en wil je graag weten waar je eventuele verbeteringen aan kunt brengen. Hieronder volgen een aantal tips.
- Gebruik onopvallende reclame. Bijna iedereen ergert zich aan (opdringerige) reclame. Promoot daarom je producten en/of diensten op een onopvallende manier. Gebruik zinnen als ‘Bij een klant hebben wij daarom…’ Dan maak je toch een beetje reclame, zonder dat mensen zich eraan ergeren.
- Maak gebruik van links naar andere artikelen die je hebt geschreven. Zorg er wel voor dat deze links relevant zijn. Deze backlinks (zo heten ze) werken het beste vanuit andere blogsites. Maak verder geen gebruik van termen als ‘klik hier’, maar probeer de tekst waar je de link onder plakt te matchen met het onderwerp van het gelinkte artikel. Google kan de onderwerpen dan beter aan elkaar linken.
- Zet Google Authorship in. Hiermee kan Google gemakkelijk links leggen tussen je blogsites en artikelen. Hiervoor heb je een Google+ account nodig en een Google+-profiel. (E. Vlems, 2015)
Ook vloggen voor bedrijven wordt steeds interessanter. Wellicht is dat ook iets voor jou?