Pull strategie
Bij de pull strategie richt de aanbieder zich rechtstreeks op de consument zonder tussenhandel. De fabrikant probeert met de pull strategie een merkvoorkeur bij consumenten te creëren. De aanbieder richt zijn marketing strategie dus rechtstreeks op de consument waardoor een vraag wordt gecreëerd bij de consument. Door deze marketing strategie gaat de consument zelf om het product gaan vragen bij winkeliers en retailers. Hierdoor zijn winkeliers en retailers bijna verplicht het product op te nemen in het assortiment. De winkeliers moeten de producten immers inkopen bij de fabrikant.
De pull strategie toepassen
Een pull strategie wordt voornamelijk toegepast door gebruik te maken van reclamecampagnes op social media, in folders, op televisie en door samples. Het doel is om een klantvoorkeur te creëren en consumenten te beïnvloeden op het product te kopen. Door pull marketing hebben diverse fabrikanten een plekje veroverd in de schappen van winkeliers.
Pull betekenis
Wat betekent pull? De letterlijke betekenis van pull is trekken. De aanbieder trekt de consument naar de zich toe. er wordt ook wel gesproken dat het merk door het kanaal wordt getrokken. De betekenis van pull is dus letter de consument naar zich toe trekken.
Strategie Marketing
De push en pull strategie geeft de strategie van marketing aan. Richt de aanbieder zich op de consument of op de retailer? Omdat er tegenwoordig zoveel concurrentie is en er vele marketing mogelijkheden zijn, wil je eigenlijk zo min mogelijk distributiekanalen uitsluiten. Een harde keuze tussen pull marketing of push marketing hoef je dus eigenlijk niet meer te maken. De push pull marketing strategie zie je veel terug komen. Pull marketing of push marketing worden hierbij niet meer volledig uitgesloten. Er wordt zowel pull marketing ingezet door bijvoorbeeld een televisiecommercial, maar ook wordt er push marketing ingezet door de retailer bijvoorbeeld een korting te bieden. In dit geval wordt dus push pull marketing ingezet.
Push en pull strategie
De pull strategie is in contrast met de push strategie. Bij de push strategie richt de fabrikant zich op retailers in tegenstelling tot de pull strategie. Zoals beschreven worden beide strategieën vaak toegepast dan spreek je van de push en pull strategie of push en pull marketing. Push en pull marketing speelt dus zowel in op de winkelier als op de consument. Sterke push en pull marketing is op elkaar ingesteld. Wanneer je een vraag creeert bij consumenten, dient dit ook voldoende in de winkel te liggen en natuurlijk andersom.