Dit moet je weten over het inschakelen van bloggers voor contentmarketing
Tegenwoordig zijn er verschillende soorten marketing waar je als bedrijf gebruik van kunt maken: een grote doelgroep binnen no time bereiken doe je bijvoorbeeld met actiemarketing, geld verdienen via Instagram kan met behulp van influencermarketing en hits scoren in Google doe je aan de hand van de juiste contentmarketing. Bij die laatste vorm kunnen bloggers erg van pas komen: of je nu zelf een ervaren blogger inhuurt om de teksten van je website SEO te maken en je eigen blog te updaten of wanneer je een samenwerking met een blogger aangaat voor linkbuilding. In dit artikel lees je waarom je bloggers moet inschakelen voor contentmarketing om op die manier nieuw publiek te bereiken.
Waarom blogger(s) inschakelen voor contentmarketing?
Wanneer je op een ludieke wijze bepaalde producten aan de man wilt brengen zonder dat je daarbij direct duidelijk maakt dat het om linkbuilding of de verkoop van dat product gaat, is het aan te raden om ervaren schrijvers in te schakelen. Zij kunnen zo’n verkooptekst mooi en bondig verpakken: een leuke blog of een interessant artikel waarin doorgelinkt wordt naar een product dat je wilt verkopen zonder dat het direct lijkt op een verkooppraatje. Waarom je hier dan per se een blogger voor in moet schakelen? Simpel: je moet niet zelf al het werk willen én kunnen doen. Sterker nog; grote kans dat je als ondernemer niet de tijd en skills hebt om wekelijks meerdere goede SEO artikelen te schrijven. Laat dat stukje (content)marketing maar aan een andere professional over zodat je je tijd in andere aspecten van het bedrijf kan steken.
Geld besparen met contentmarketing
Een van de grootste voordelen van het inschakelen van bloggers en het beginnen met contentmarketing is het feit dat je veel geld kunt besparen met deze manier van marketing. Je kunt namelijk op een zeer efficiënte manier een groot publiek bereiken zonder dat je daar de hoofdprijs aan kwijt bent. Adverteren is over het algemeen duur: een fysieke advertentie kost je veel geld en ook online adverteren is prijzig. Een ervaren blogger inschakelen die voor jouw website kwalitatieve content verzorgt is vooral een investering op termijn. Zolang je de tijd neemt om organisch en natuurlijk publiek op te bouwen zul je zien dat je uiteindelijk blijvende (en nieuwe) bezoekers scoort. En dat voor een in verhouding minimale financiële investering.
Content door bloggers blijft bestaan
Wat ook een ontzettend groot voordeel is van het inschakelen van bloggers om content te maken, is dat dergelijke content altijd online blijft staan (mits je het zelf verwijdert). Dat betekent dat je langer de vruchten kunt plukken van dergelijke reclame. Verkoop je bijvoorbeeld speciale hondenriemen voor kleine honden en heeft de blogger op basis daarvan een goede SEO tekst geschreven, dan is de kans groot dat precies dat artikel hoog in Google blijft ranken op bepaalde sleutelwoorden. Op die manier wordt je website altijd goed gevonden. Het is hierbij overigens wel aan te raden om op de hoogte te blijven van alle trends op het gebied van marketing en SEO om op die manier vindbaar te blijven.
Externe blogger inschakelen voor contentmarketing
Naast het inhuren van een (freelance) blogger kun je kiezen voor het inschakelen van een externe blogger voor contentmarketing en een deel influencermarketing. Er zijn in Nederland namelijk ontzettend veel bloggers die maar al te graag samenwerkingen aangaan met bedrijven die producten verkopen die in één lijn liggen met het thema van hun blog. Daarom kun je naast contentmarketing op je eigen website kiezen voor één of meerdere samenwerkingen met bekende en minder bekende bloggers die je product aan kunnen prijzen. Waarom je moet kiezen voor minder bekende bloggers lijkt in het begin misschien onlogisch, maar is al snel duidelijk: kleinere bloggers hebben dan misschien vaak een minder groot publiek, maar het publiek dat er is is over het algemeen wel heel trouw aan wat hij of zij zegt. De kans dat iemand iets koopt dat door zulke bloggers of influencers wordt aangeraden, ook wel micro-influencing genoemd, is vaak groter dan wanneer een bekende influencer willekeurig iets aanprijst.