(advertentie)

De zin en onzin van linkbuilding

Social media

Linkbuilding; de één vindt het klinkklare onzin, terwijl de ander het als een must ziet om beter vindbaar in Google te komen. Is linkbuilding wel waardevol? En zo ja, waar moet je opletten indien je linkbuilding laat uitbesteden? In dit uitgebreide artikel geeft jou een inkijk in de toegevoegde waarde van linkbuilding.

Betrouwbaarheid is één van de belangrijkste SEO-factoren

Betrouwbaarheid is in het dagelijks leven één van de belangrijkste factoren. Denk bijvoorbeeld aan je privéleven en de economie. Ook online is betrouwbaarheid één van de belangrijkste aspecten. Sinds de invoering van de Google Medic update is betrouwbaarheid één van de belangrijkste SEO-factoren. Betrouwbare backlinks (linkjes die naar jouw pagina verwijzen) helpen jou daarom beter gevonden te worden in Google. De zoekmachine ziet een backlink namelijk als een aanbeveling naar jouw website. Daarbij kijkt Google niet puur alleen naar de link. De relevantie, het aantal bezoekers op de backlinkpagina en autoriteit spelen ook een grote rol. Linkbuilding, het proces om zowel interne als backlinks te plaatsen met als doel beter gevonden te worden in Google, is zeker waardevol, zolang de juiste beheerders van websites maar worden benaderd.

Hoe moet linkbuilding worden opgepakt

In essentie draait linkbuilding om een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel te krijgen. Het is dan ook zeker niet aan te raden om in een korte tijd grote hoeveelheid links te laten plaatsen. Hoe vaak moet ik dan gaan linkbuilden? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, maar hou het zo natuurlijk mogelijk. Het aantal linkjes dat naar jouw website refereert moet niet te veel schommelen. Met programma’s als Ahrefs monitor je je backlinkprofiel.

Dus stel: in maart heb je 2.000 backlinks vergaard, de twee daaropvolgende maanden nagenoeg niets en in Juni 500 links. Komt dat niet voor Google verdacht over? Een goede backlinkprofiel wordt gestaag opgebouwd. Dus, wanneer je content proportioneel stijgt met de ene maand vijf artikelen en de tweede maand twaalf enzovoort, dan gaat het aantal backlinks meestijgen met de ene maand 5 backlinks en de tweede maand 10 backlinks. Zolang er maar geen patroon wordt gevolgd!

Blijft linkbuilding één van de belangrijkste SEO-factoren?

Uit onderzoek van MOZ, een SEO-specialistisch bedrijf, blijkt dat het aantal kwalitatieve backlinks nog steeds van groot belang blijft voor Google. Hierbij spelen factoren als autoriteit, het aantal linkjes en de anchortexts van doorslaggevende rol in de rankings.

Ook in eerdere onderzoeken van andere bureaus komt naar voren dat backlinks op domeinniveau een effect hebben op het algoritme van Google, maar er zijn ook bureaus die van mening zijn dat het effect van linkbuilding wordt overschat. Het is in ieder geval duidleijk dat andere factoren zoals het gebruikersgedrag, langzaam belangrijker worden, ten koste van linkbuilding. Lees er meer over op de pagina over linkbuilding van InterPedia.

Heeft linkbuilding nog toekomst? Jazeker! Door sterk te letten op de autoriteit van websites (ook wel de ‘domain autority’ en ‘root autority’ genoemd) zal je website ook in de toekomst ook hoog ranken.

Maar content is king – nog steeds

Google stimuleert steeds meer kwalitatieve content. De content moet namelijk de vraag van de lezer tot in de detail oplossen. Je helpt de lezer voornamelijk door goede en prettig leesbare artikelen te schrijven, die vol staan met belangrijke informatie. Varieer hierin met tekst, afbeeldingen en video’s om het aantrekkelijk te houden voor de lezer. Je moet de mindset hebben om het beste artikel van het internet te schrijven over jouw onderwerp. Hierdoor ga je bezoekers trekken, wat Google ook in de gaten krijgt!

Marketing

Is linkbuilding wel jouw kernactiviteit?

Zit je eigenlijk wel te wachten op linkbuilding? Vraag jezelf af of linkbuilding wel tot jouw kernactiviteit behoort. Waar ben je goed in en wat moet je eigenlijk afstoten? Hieronder lees je vijf tips waar je rekening mee moet houden bij het linkbuilden:

  1. Bedenk van te voren een goede linkbuildingstrategie. Dit vergt enige voorbereiding. Zoals eerder aangegeven is relevantie en autoriteit superbelangrijk. Communiceer daarom dus door in welke categorieën de websites moeten vallen (bijv. een meubelfabrikant op websites over wonen). Ook de mate van autoriteit is belangrijk. Semrush, een SEO-hulpmiddel, meet de autoriteit van websites. Een ‘domain autority’ en ‘root autority’ van 15 is doorgaans goed.
  2. Op welke zoektermen wil je gevonden worden. Dit is een essentieel onderdeel tijdens de linkbuilding. Kies voor zoektermen met een hoog zoekvolume, maar een lage concurrentie. Wanneer je bijvoorbeeld ‘schoenen’ intikt in Google beconcurreren webshops elkaar heftig. Kies daarom voor zoektermen van minstens vier woorden lang, bijvoorbeeld ‘Nike schoenen zwart heren’. Deze zoekopdrachten zijn specifieker en dus gerichter. Wanneer je dus zwarte heren schoenen hebt van Nike is de kans groot dat bezoekers op je pagina gaan klikken! Wist je ook dat 70 procent van de zoekopdrachten vier of meer zoekwoorden heeft? Focus dus op deze zogenaamde ‘long tail’ zoekwoorden.
  3. Nogmaals: de backlinks moeten zo natuurlijk mogelijk overkomen. Er moet variatie in de anchorteksten zitten (de teksten waarop je klikt om door te linken). Wanneer een website vijf keer met dezelfde anchor naar je doorlinkt zal Google je straffen. Laat de anchorteksten dus variëren, dus gebruik zoektermen als ‘Nike schoenen heren zwart’, ‘Nike schoenen zwart korting’ en ‘Nike schoen zwart afgeprijsd’.

Daarnaast is het belangrijk dat het aantal backlinks van diverse domeinen komt. Op Ahrefs heb je de tool ‘verwijzende IP-adressen’, waarop je mooi de verhouding tussen het aantal backlinks het aantal IP-adressen ziet.

  1. Linkbuilding heeft zijn tijd even nodig. De leeftijd van je website speelt ook een rol. Google vertrouwt websites meer die al een tijdje bestaan. Ook voor de linkbuilding geldt dat oudere websites over het algemeen meer worden gewaardeerd dan net nieuwe websites.
  2. Tot slot: blijf de linkbuildingactiviteiten van het bureau volgen. Zijn alle linkbuildingactiviteiten daadwerkelijk uitgevoerd en zijn de websites wel van een goede kwaliteit? Ook is het raadzaam als de partij eens in de paar weken een SEO-check uitvoert, waarin de belangrijkste SEO-verbeterpunten worden besproken, zoals websitesnelheid, mobielvriendelijkheid en uiteraard de kwaliteit van de backlinks.

Ben jij online goed vindbaar?

Hopelijk heeft de bovenstaande tekst je aan het nadenken gezet. Controleer of je website wel goed gevonden wordt. Dat doe je niet door je bedrijfsnaam in te tikken in Google, maar door in het incognitovenster de zoektermen in te tikken waarop jij gevonden wilt worden. Zo weet jij of er werk aan de winkel is!

Dit artikel is geschreven door .