Optimalisatie voor spraak zoekopdrachten
SEO is booming en ontwikkelingen in deze sector volgen elkaar dan ook in rap tempo op. In de ‘Search’ industrie worden vaak voorspellingen gedaan over wat er de komende periode of in het nieuwe jaar op ons te wachten staat. Eén van de onderdelen die eigenlijk sinds eind 2018 steeds vaker genoemd wordt en pas recentelijk echt haar doorbraak meemaakt, is het fenomeen ‘voice’. We zijn steeds drukker en vaker onderweg, waarbij multitasking en tijd efficiëntie steeds belangrijker worden. Het inspreken van zoekopdrachten wordt dan ook steeds populairder en verschillende spraak herkenning applicaties, zoals Siri of Google assistant worden dan ook steeds geavanceerder. Je SEO strategie dient wanneer je op deze ontwikkeling mee wil liften hier dan ook aangepast te worden.
De ontwikkeling van voice search
Ken je nog het telefoonnummer 0900 8008 of 118? Jaren geleden kon je dit nummer bellen en inspreken naar wie je op zoek was, waarna de computergestuurde telefooncentrale je doorverbond met de juiste persoon. Deze techniek kan gezien worden als de voorloper van het huidige voice search concept. Google richt zich eigenlijk vanaf 2011 al steeds meer op spraak gestuurde zoekopdrachten. Na de ontwikkeling van meertalige ondersteuning bij Google zijn ook steeds meer zoekopdrachten veranderd. Voorheen konden zoekopdrachten nog weleens ‘statisch’ zijn wanneer deze getypt werden en was deze vooral gebaseerd waarop mensen dachten het beste resultaat te kunnen behalen en op de suggesties die in het zoekveld werden gegeven. Tegenwoordig is met voice search de daadwerkelijke spreektaal leidend in hoe succesvol jouw resultaten zijn op dit gebied.
Voice neemt een steeds prominentere rol in onze levens in
Je hoort steeds vaker dat voice de toekomst heeft en dit krijgt dan ook steeds meer vorm. Deze ontwikkeling blijft dan ook niet alleen beperkt tot de smartphones maar maakt ook de intrede in onze huizen. Google heeft de zogenaamde home speaker op de markt gebracht, waarmee je door middel van spraak opdrachten of vragen inspreekt en de speaker je voorziet van de juiste informatie. Zo kun je bijvoorbeeld terwijl je je ’s ochtends klaar aan het maken bent voor je werk aan je speaker vragen wat voor een weer het wordt en wat de nieuws hoofdlijnen zijn. Ook met andere zaken, zoals bijvoorbeeld het boeken van een vakantie of het afsluiten van verzekeringen wordt de invloed van voice steeds meer prominent. Je kan jouw speaker vervolgens helemaal afstellen op jouw wensen en bijvoorbeeld zorgen dat deze bij een simpele “goedemorgen” een heel programma afspeelt zoals jij dat wil, met daarin jouw favoriete ochtendmuziek, de optie om een to-do lijst in te spreken, je wekker of alarm te zetten of de files op jouw werkroute te controleren.
Rekening houden met voice optimalisatie
Voice search en traditionele search verschillen wezenlijk van elkaar en je SEO strategie is dan ook niet automatisch ingesteld op voice optimalisatie. Mensen die gebruik maken van spraak gestuurd zoeken op een mobiel apparaat, krijgen überhaupt maar 1 resultaat te zien. Deze positie wordt ook wel naar gerefereerd als positie nul binnen de digitale marketing. Wij delen graag een aantal tips met je om jouw SEO beleid ook te optimaliseren voor voice.
Focus op de intentie van de gebruiker
Dit is natuurlijk vanzelfsprekend, maar is bij voice search nog belangrijker dan bij traditionele SEO diensten. Het is belangrijk om jezelf de vraag te stellen of de gebruiker op zoek is naar informatie of direct naar een service of product. De context van de zoekopdracht is hierbij cruciaal. Het gebruik van het ‘natural language processing’ algoritme met de naam Hummingbird door Google speelt hierin een belangrijke rol. Het is dan ook zaak dat jouw website niet alleen het beste antwoord geeft op je vraag, maar ook voorziet in de beste en meest relevante context. Dit betekent onder andere een logische en efficiënte klantreis met zo min mogelijk klikken (in dit geval verdere vragen) en een lage bounce rate (in dit geval het stoppen van de spraak zoekopdrachten).
Richt je op specifieke zoektermen in spreektaal
De manier van zoeken bij het gebruik van voice is significant anders, omdat hier vaak in langere zinnen wordt gezocht en niet in steekwoorden. Ook is spreektaal iets dat vaker voorkomt bij voice search. Losse keywords zijn dan ook niet meer afdoende. Je zult je moeten richten op longtail keywords en dan met name in de spreektaal van jouw doelgroep. Een bijkomend voordeel en extra reden om hier tijd en aandacht aan te besteden, is dat het niet alleen helpt bij voice optimalisatie, maar ook helpt bij traditionele SEO. Longtail keywords in spreektaal zijn vaak langer en er zijn meerdere varianten. Over het algemeen ligt de concurrentie op deze keywords dan ook vaak een stuk lager, waarbij je ook op het gebied van de traditionele SEO hier je voordeel mee kan doen. Indien je moeite ervaart met het vinden van longtail zoekwoorden dan kan een online marketing bureau hierin van dienst zijn.
Lokale SEO is cruciaal
Een van de meest voorkomende situaties waarbij voice search wordt gebruikt, is wanneer mensen onderweg zijn of aan het rijden zijn en op zoek zijn naar een specifieke bestemming. Het is dan ook cruciaal dat je de locatie van jouw bedrijf en omgeving meeneemt in je SEO-strategie, zodat deze opkomt wanneer gebruikers in de regio hiernaar zoeken. Het is hierbij ook belangrijk dat jouw bedrijf geregistreerd staat via Google Mijn Bedrijf. Dit helpt overigens niet alleen bij voice, maar ook met lokale vindbaarheid in het algemeen. Mensen zullen zoeken op zinnen zoals “Waar vind ik een fietsenmaker in Groningen?” Het is zaak dat een fietsenmaker een Google Mijn Bedrijf profiel in de eerste plaats heeft aangemaakt. En in de tweede plaats dat deze zijn of haar adres bevestigd heeft middels een postkaartje van Google, en dat ‘fietsenmaker’ ingesteld staat als primaire categorie.
Spreek de taal van jouw doelgroep
Content is bij voice belangrijker dan ooit. Taal is hierbij een essentieel onderdeel. Binnen Nederland zijn de verschillen nog wel te overzien, alhoewel de spreektaal in het Noorden en het zuiden van Nederland al uit elkaar liggen. Wanneer je bijvoorbeeld ook in Vlaanderen zaken doet, is het sterk aan te raden om gebruik te maken van een Vlaamse contentwriter, omdat je met Nederlandse content waarschijnlijk snel zal vastlopen. Denk bijv. aan de term vermageren. In Nederland hebben we het dan toch eerder over afvallen of afslanken. Dit geldt ook voor Engelstalige websites, waarbij het land waarin je opereert bepaalt welke spreektaal er gebruikt wordt. Het is soms lastiger en duurder om contentwriters uit deze specifieke taalgebieden in te zetten, maar deze investering is het op de lange termijn dubbel en dwars waard en zal aanzienlijk betere resultaten opleveren in het geval van voice search.