In 7 stappen een website migratie voorbereiden
Als je al eens een website migratie hebt meegemaakt, herken je de spanning die het met zich meebrengt. De livegang is natuurlijk hét moment. Maar het is ook het moment waarop eventuele fouten zich openbaren. Denk aan een lay-out die niet naar behoren werkt, missende content of server issues. Daarnaast brengen foutieve links een risico met zich mee: ze linken naar pagina’s die niet (meer) bestaan. Voor zoekmachines zijn dit een aantal van de vele seintjes dat jouw website niet op orde is. En dat kan resulteren in lagere posities, minder organische bezoekers en zelfs minder conversies. Met deze kennis lijkt het belang van voorkomen me duidelijk: je wilt online groeien, niet krimpen. Wel is het normaal dat er een kleine dip in (organische) bezoekers ontstaat nadat de website live is. Het is daarom vooral zaak om die dip zo kort en klein mogelijk te houden. En er is maar één manier waarop je die dip kunt beperken: een goede voorbereiding.
Waaruit bestaat een goede voorbereiding?
De voorbereiding van een migratie is misschien wel het meest bepalend voor het succes van een migratie. Voel vooral druk als jij hier (mede)verantwoordelijk voor bent 😉 Zodra er een klap wordt gegeven op een rebranding of andere reden die kan leiden tot een migratie, mag je actie gaan ondernemen. Dit is hét startsein om voorbereidingen te treffen. Hieronder bespreek ik waar je aan kunt denken in de aanloopfase richting de livegang.
1. De grote lijnen bepalen
Een migratie begint bij verkenning en het vaststellen van de grote lijnen. Je wilt bijvoorbeeld weten hoe de development omgeving eruitziet. Bespaar jezelf in deze stap ook moeite in de toekomst door nu rollen en verantwoordelijkheden vast te leggen. Hoe ziet het aangehaakte team eruit, wie verzorgt de hierna volgende stappen, wie gaan er testen (en wat moet er getest worden), wie monitort na livegang etc. Als je dit aan het begin vastlegt, kun je er gedurende het hele traject op terugvallen.
2. Een nulmeting uitvoeren
Zodra de strategie staat, kun je beginnen met een nulmeting. Zo’n nulmeting geeft je inzicht in waar de website nu staat en zorgt ervoor dat je gerichte acties kunt uitzetten voor de nieuwe website. Denk bijvoorbeeld aan het herschrijven van content, het herstructureren van de website of het samenvoegen van pagina’s. Naast een vertrekpunt biedt de nulmeting handvatten om in de periode na de livegang te bepalen of de migratie succesvol was. Een nulmeting bestaat uit resultaten van pijlers die belangrijk zijn voor jouw business. Je kunt denken aan: (organische) bezoekers, conversies, top-10 posities in Google en het gedrag van organische bezoekers.
4. Overzicht van huidige en nieuwe pagina’s creëren
Vervolgens is het zaak een overzicht te maken van alle huidige en nieuwe pagina’s. Dit overzicht heb je nodig om te bepalen waar redirects voor nodig zijn. Je kunt hiervoor gebruikmaken van de sitemap, maar let wel op dat deze niet altijd volledig is. Maak daarom liever ook gebruik van een tool zoals Screaming Frog. Bestaat de website uit duizenden pagina’s? Dan kun je ervoor kiezen om met Google Analytics een uitdraai te maken van pagina”s die het afgelopen jaar meer dan X keer werden bezocht. Bepaal vervolgens wat er met de huidige pagina’s moet gebeuren: blijven, samenvoegen, verwijderen en/of verwijzen naar een nieuwe pagina.
5. Externe links inzichtelijk maken
Naar alle waarschijnlijkheid ontvangt jouw website links vanuit andere domeinen. Dat kunnen links zijn vanuit directories zoals Startpagina’s en online bedrijfsgidsen, maar ook vanuit bijvoorbeeld (gast)blogs en websites van partners. Na de migratie wil je natuurlijk wel dat deze links correct zijn. Dat kun je niet aan het toeval overlaten. Daarom maak je tijdens de aanloopfase al een lijst van alle pagina’s op externe domeinen die naar jouw website linken én de links van jouw pagina’s. Na de volgende stap kun je bepalen welke webmasters je moet inlichten over een linkwijziging.
6. Redirects opstellen
Zeg je website migratie, dan zeg je redirects. Een grote maar belangrijke klus tijdens het voorbereidingsproces. Door middel van ‘regels’ – die je tijdens de livegang upload – stuur je bezoekers automatisch door naar de juiste pagina. Als je niet bekend bent met redirects, is dat misschien wat vaag. Daarom een voorbeeld:
Stel, de URL van één van je product overzicht pagina’s is nu 123sportdrankjes.nl/product-categorie/hypotoon. Op de vernieuwde website zal de URL zijn: 123sportdrankjes.nl/hypotoon. Zodra de nieuwe website live is, wil je dat bezoekers die op de oude URL klikken (bijvoorbeeld via een zoekresultaat in Google), terechtkomen op de nieuwe pagina. Je stelt dan een 301 redirect in van/product-categorie/hypotoon naar /hypotoon.
Zeker als je website veel pagina’s bevat, is het opstellen van redirects een grote klus. Het is dan handig om wat dingen te automatiseren in Google Spreadsheets of Excel.
7. Testen
Het meeste voorbereidende werk is gedaan. En dat is op de één of andere manier voor veel teams een punt waarop de motivatie inzakt en de kantjes er een beetje vanaf worden afgelopen. Juist daarom pleit ik altijd voor minstens één frisse blik tijdens het testproces. Iemand die het proces niet heeft meegekregen. Dat kan bijvoorbeeld een klant zijn die het hele bestelproces doorloopt op de testomgeving. Of een externe die de website doorklikt. Ook is het belangrijk om een crawl uit te voeren op de testomgeving. Daarmee leg je eventuele fouten nog voor de release bloot. De daadwerkelijke inhoud van een testproces zal er voor iedere migratie anders uitzien. Bepaal van tevoren welke acties er moeten worden uitgevoerd tijdens het testproces, dan maak je de kans op vergeten zaken kleiner.
Externe inschakelen
Zoals je hebt kunnen lezen, is een website migratie een behoorlijke klus waarbij risico’s op de loer liggen. Daarom kan het interessant zijn om een externe SEO-specialist in te schakelen. Een specialist met kennis van website migraties helpt jou en het team gedurende de voorbereiding, livegang en daarna om de migratie zo goed mogelijk uit te voeren. Bovendien kan de specialist je vanuit ervaring wijzen op veelvoorkomende risico’s. Wel zo fijn bij zo’n veelomvattend project!