(advertentie)

3 manieren om een contentmarketingstrategie te creëren voor IT-bedrijven

Contentmarketing

Met meer dan 1,7 miljard websites op het internet is het belangrijker dan ooit om slimme manieren te vinden waarmee bedrijven zich online kunnen onderscheiden. Eén manier die het meest effectief is gebleken voor bedrijven om hun aanwezigheid te vergroten, is door middel van een slimme contentmarketingstrategie. Deze strategie is een zorgvuldig doordachte marketingaanpak die gericht is op het creëren van relevante, waardevolle en consistente inhoud om een doelpubliek aan te trekken.

Een goede contentmarketingstrategie is belangrijk voor elk bedrijf in elk type industrie. De manier waarop de strategie wordt opgebouwd, verschilt echter sterk van branche tot branche. Voor bedrijven in de IT-sector is het vooral belangrijk om te werken aan een unieke contentmarketingstrategie. IT-bedrijven hebben een zeer specifieke doelmarkt en zijn vaak B2B-gericht. Ze vereisen een unieke strategie om hun gespecialiseerde diensten te promoten, die netwerk setups, database management, en aangepaste software-ontwikkelingsbedrijf kunnen omvatten.

Componenten die belangrijk zijn voor IT-bedrijven om te overwegen bij dienstenpromoties zijn onder andere het opstellen van marketingdoelstellingen en het volgen van merkrichtlijnen. Maar zelfs als we rekening houden met alle kleinere componenten die essentieel zijn voor een effectieve marketingstrategie, zijn er drie belangrijke elementen die alle bedrijven in gedachten moeten houden bij het opbouwen van een contentmarketingstrategie. Ons team noemt deze elementen graag ‘walvissen’ omdat ze zo groot en belangrijk zijn.

Waarom een marketingstrategie met content als belangrijkste focus belangrijk is voor IT-bedrijven

Voor IT-bedrijven is content vooral van vitaal belang omdat het niet alleen klanten aantrekt, maar ook opleidt en vertrouwen wekt. Hier volgen een paar punten waarom content zo belangrijk is voor IT-bedrijven als het gaat om het opbouwen van een marketingstrategie:

  • Het helpt bij de merkbekendheid. Een IT-bedrijf, zoals een softwareontwikkelingsbedrijf, kan moeite hebben om zijn merkboodschap over te brengen aan nieuwe klanten vanwege de complexiteit van zijn producten en diensten.
  • Het geeft voorlichting. Zoals gezegd zijn de producten en diensten van IT-bedrijven vaak complex. Door slimme content te creëren en deze op de juiste platforms te verspreiden, kunnen potentiële klanten worden voorgelicht over de details van het IT-aanbod.
  • Het verhoogt het verkeer. Met effectieve content kunnen IT-bedrijven potentiële nieuwe klanten snel aan zich binden. Inhoud kan worden afgestemd op een bepaald publiek, waardoor ze geïnteresseerd blijven.
  • Het biedt geloofwaardigheid. Nu de wereld van de technologie sterk in opkomst is, nemen IT-bedrijven een hoge vlucht. Daarom moeten bedrijven zo snel mogelijk online geloofwaardigheid opbouwen.
  • Het verhoogt de verkoop. 74% van de ondervraagde bedrijven in een recente studie vond dat contentmarketing de kwantiteit en kwaliteit van de verkoop heeft verbeterd.

Drie belangrijke aspecten waarmee bedrijven rekening moeten houden bij het uitbouwen van hun contentmarketingstrategie

Contentmarketingstrategie

Bij het samenstellen van een content marketing strategie zijn er veel elementen om te overwegen. Maar, zoals eerder gezegd, zijn er drie grote aspecten om altijd in gedachten te houden. Deze ‘walvissen’ kunnen uw strategie van gemiddeld naar verbazingwekkend tillen.

De drie aspecten werken vooral goed voor IT-bedrijven, omdat ze gericht zijn op betrokkenheid, educatie en bewustzijn, en zijn ontworpen voor B2B-bedrijven. Bedrijven die complexe diensten aanbieden, zoals oplossingen voor de ontwikkeling van toepassingen op maat, zullen veel baat hebben bij deze aspecten wanneer ze correct worden toegepast.

De drie ‘walvissen’ van succesvolle contentmarketingstrategie voor IT-bedrijven zijn onder meer:

Walvis #1: Een duidelijk en specifiek doelpubliek hebben

De diensten die door een IT-bedrijf worden aangeboden, zijn hoogstwaarschijnlijk ontworpen om specifieke problemen op te lossen. Als gevolg daarvan moet de inhoud die wordt gemaakt om de diensten te promoten, worden afgestemd op een bepaald publiek. Bij het opbouwen van de contentmarketingstrategie is het essentieel om erachter te komen wie deze bedrijven zijn, en hoe ze zich gedragen.

Het definiëren van een doelgroep kan een complex proces zijn, maar door de juiste stappen te volgen kan een bedrijf dit sneller en efficiënter doen. Enkele stappen zijn:

  • Kijken naar huidige klanten. Door te kijken naar wat de huidige klanten kopen, kan een bedrijf vaststellen welk type persoon geïnteresseerd zal zijn in nieuwe producten.
  • Verzamelen van gegevens. Bedrijven kunnen gegevens van hun websites gebruiken of tools zoals Google Analytics gebruiken om betere inzichten te krijgen in hun doelpubliek.
  • Onderzoek naar concurrenten. Het is altijd verstandig om te kijken naar wat concurrenten doen en op welk type publiek zij zich richten.

Walvis #2: De juiste inhoudstypes overwegen

Vervolgens is het belangrijk om te kijken naar de verschillende soorten content die passen bij de IT-diensten of -producten van een bedrijf. Er zijn vele soorten beschikbaar, waaronder tekst, afbeeldingen, video, infographics en meer.

Voor IT-bedrijven kan het lastig zijn om te bepalen wat het beste werkt. Gezien het feit dat educatie vaak voorop staat bij de promotie van IT-diensten, werkt content die rijk is aan functies en veel informatie bevat vaak het beste.

Een bedrijf dat softwareontwikkeling op maat aanbiedt, kan bijvoorbeeld baat hebben bij het creëren van video-inhoud die meer beschrijft over de oplossingen, hoe het werkt en voor wie het het beste is. Een dergelijk bedrijf kan ook slim gemaakte infographics of blog posts gebruiken om inzichtelijke details te geven over het product of de dienst.

Walvis #3: Analyseren en rapporteren

Zoals bij elke strategie die een bedrijf implementeert, is het essentieel om bij te houden hoe de verschillende onderdelen van de strategie presteren. Op die manier kunnen

eventuele zwakke punten onmiddellijk worden aangepakt en kunnen sterke elementen worden verbeterd om nog effectiever te worden.

De inhoud moet regelmatig worden geanalyseerd. Het is ook belangrijk om iedereen te betrekken bij het bespreken van de inzichten, van de marketingmanager tot de softwareontwikkelaar. Zo kunnen nieuwe ideeën worden geïmplementeerd en kunnen oplossingen voor zwakke punten sneller worden gevonden.

Bouwen aan een kwalitatieve inhoud marketing strategie voor zakelijk succes

Met een goede contentmarketingstrategie kunt u mensen voorlichten, de naamsbekendheid vergroten en de geloofwaardigheid een impuls geven. Op hun beurt kunnen deze punten het verkeer verhogen, leads bevorderen en de verkoop verbeteren. Er zijn echter bepaalde aspecten die u in gedachten moet houden bij het ontwikkelen van een nieuwe strategie. Het is vooral belangrijk om de drie ‘walvissen’ in het achterhoofd te houden.

De drie “walvissen” stellen IT-bedrijven in staat aandacht te besteden aan doelgroepen, de juiste soorten inhoud te vinden en de door de inhoud geproduceerde gegevens te analyseren om strategieën te verbeteren. Hierdoor kunnen bedrijven aan de juiste mensen verkopen.

Dit artikel is geschreven door .