(advertentie)

Magento en Google Analytics

Om statistieken te analyseren van je webwinkel kun je Magento ideaal koppelen met Google Analytics. Met Google Analytics kun je bijhouden waar bezoekers vandaan komen, waar ze afhaken in het verkoopproces en hoe je marketingcampagnes lopen. Met Google Analytics en Magento heb je een ideale situatie om je webwinkel te beheren. In dit artikel leg ik uit hoe je Google Analytics kunt koppelen met een Magento webwinkel.

Google Analytics account aanmaken

De eerste stap is natuurlijk het aanmaken van een Google Analytics account. Mocht je nog geen Google Analytics account hebben dan kun je deze aanmaken. Instellingen Google Analytics Als we een Google Analytics account hebben aangemaakt of al hadden gaan we de profiel instellingen bewerken.  Om Magento en Google Analytics ideaal te koppelen gebruik dan dezelfde instellingen zoals hieronder in het screenshot.

http://www.remcostel.nl/wp-content/uploads/2011/02/google-analytics-koppelen-aan-Magento.png

De verdere instellingen van Google Analytics wijzen voor zich. Google Analytics koppelen met Magento Voor het koppelen van Google Analytics met Magento moeten we in het beheersysteem van Magento zijn.

Ga naar System –> Configuration –> Google API –> Google Analytics

Het accountnummer van Google Analytics kun je vinden boven “rapport weergeven” in Google Analytics. Dit nummer kopieer je naar Magento.

Nu hebben we Google Analytics gekoppeld aan Magento, vervolgens gaan we een sales funnel opzetten voor Magento. In mijn artikel Google Analytics doelen in een Magento webwinkel leg ik uit hoe de salesfunnel geconfigureerd moeten worden (met de extensie Onestep checkout). Anders adviseer ik om in Magento de volgende extensie (Fooman) te installeren.

De funnel wordt dan op de volgende manier opgebouwd:

/checkout/onepage
/checkout/onepage/opc-billing
/checkout/onepage/opc-shipping
/checkout/onepage/opc-shipping_method
/checkout/onepage/opc-payment
/checkout/onepage/opc-review
/checkout/onepage/opc-review-placeOrderClicked
/checkout/onepage/success/

Hiermee kan geanalyseerd worden wanneer bezoekers afhaken. Het is aan te raden dit in te stellen voor een goede koppeling van Magento en Google Analytics.

Google Analytics & Google AdWords

Om het rendement (ROI) te bereken van Google AdWords is het belangrijk Google Analytics aan Google AdWords te koppelen.

Dit kan op de volgende manier:

  • Ga naar http://adwords.google.nl
  • Login met de Google AdWords gegevens
  • Navigeer naar “Rapporten en Hulpprogramma’s”
  • Selecteer: Ja ik heb een Google Analytics account. Koppel deze aan mijn Google AdWords.
  • Selecteer de juiste account, en de Google AdWords account is gekoppeld aan Google Analytics
  • Om Google Analytics doelen toe te voegen aan Google Analytics heb ik het volgende artikel geschreven: Google Analytics doelen koppelen aan Google AdWords.

Google Analytics is nu gekoppeld aan je Magento webwinkel.

Voor vragen en eventuele opmerkingen neem gerust contact op.

Remco Stel is Internet marketing adviseur bij BekenT Internet Marketing.

Aanbevolen links:
http://www.remcostel.nl

Dit artikel is geschreven door .