(advertentie)

Originele marketing?

Marketing is er in vele vormen, soms heel traditioneel, soms baanbrekend. Dit korte artikel kan een inspiratiebron zijn om marketing eens vanuit een wat ander perspectief te bekijken. Wees creatief, verras en zie dat dit goede mogelijkheden zijn om het klantenbestand een flinke boost te geven! Profiteer van het ‘versterkende’ effect: combineer publiciteit in print met uw online ‘etalage’!

Doe iets met uw product/dienst!

Vrij veel producten zijn geschikt om iets bijzonders mee te doen. Hierin kan ik uit eigen ervaring spreken. Met effeweg.nl hebben we een 4 daagse busreis naar Praag, inclusief 3 hotelovernachtingen en 3 maal ontbijt aangeboden voor de onwaarschijnlijke prijs van €99. Ook voor Berlijn hebben we dit trouwens gedaan. Van zo’n actie wordt je niet direct rijk natuurlijk, maar het biedt een uitstekende mogelijkheid om aan klantenbinding te doen of om het klantenbestand flink uit te bouwen. Denk vooruit; deze klanten komen wellicht via de actie op je website, maar kunnen best iets anders boeken. Om maar niet te spreken over de klanten die een jaar later weer een reis boeken! Een uitstekend en succesvol kennismakingsaanbod dus.

Geef het weg!

Alles wat gratis is, is bij voorbaat interessant voor mensen. Laatst ontving ik een mailing van een reclamebureau die voor €1.500 aan gratis uren weggaf als je klant zou worden. Dit om een leuk B-2-B voorbeeld te geven. Natuurlijk zijn hier talloze voorbeelden van te vinden: bij aankoop van een keuken krijg je een tv, koop een bank bij seats-and-sofa’s en krijg een 5-delige keukenset, wordt lid van de VI en scoor een fantastisch cadeau en ga zo maar door.

Pro Deo marketeers (klanten)

Zet uw klant aan het werk! Vooral op het gebied van B-2-C marketing werkt dit vaak goed. Kranten (maak uw buurman lid en win een badlaken), tijdschriften, multi level marketing aanbieders e.d. weten dit middel vaak in te zetten. Maar wees creatief! Er kan zoveel meer. Let maar op effeweg.nl in januari, we zetten dan zelf onze Pro Deo marketeers in!

Neem drempels weg!

Waarom bestelt iemand niet? Dit is een zinvolle vraag, maar beter wordt deze vraag gesteld als: wat moet ik doen om iemand te laten bestellen. Werk naar de oplossing. Verkort net als Yves Rocher de tijd die iemand neemt voor een beslissing; geef iets weg of geef een tijdelijke korting. Bedenk een actie, net als de seminars (vroeg inschrijven is goedkoper), reiswereld (vroegboekkorting) en beursorganisatoren (ook een soort vroegboekkorting) ook doen! Een andere manier is de combinatie met kredietverstrekking. Een auto is snel inclusief financiering gekocht! Ik ken iemand die – als niet officieel reseller – Apple laptops aanbood. Door deze met een financiering te combineren creëerde hij onderscheid ten opzichte van zijn concurrentie!

Maak kans op…

Lage marges, beperkte mogelijkheden? Dan is de maak kans op een goede oplossing! In plaats van iedereen een tv cadeau te doen bij aanschaf van een bestekset van €50 kunt u er ook een verloten. Mensen laten telefoonnummers, e-mail adressen en huisadressen achter… uw CRM systeem gaat ervan glilmlachen!

Samengevat: originele marketing kan u veel opleveren tegen vrij lage kosten. De kosten hebt u bovendien zelf in de hand! Marketingvormen zoals hierboven beschreven zijn uiterst geschikt om uw klantenbestand te actualiseren, nieuwe klanten te winnen en te zorgen dat uw bedrijf weer eens goed onder de aandacht komt!

Auteur

Dit artikel is geschreven door Wieger Waardenburg, internet marketing manager bij het full service internetbedrijf iSource te Leiden en eigenaar van online marketing bureau XpertMarketing. De auteur schrijft op persoonlijke titel en niet uit naam van de organisatie(s) waarvoor deze werkzaam is. Tip: Volg Wieger Waardenburg ook op Twitter!

Aanbevolen links:
http://www.linkedin.com/in/wiegerwaardenburg
http://www.xpertmarketing.nl

Dit artikel is geschreven door .