Op welke plekken kun je jongeren bereiken met advertenties?
Sinds het Europese Parlement de Digital Service Act heeft aangenomen worden minderjarigen extra beschermd tegen gepersonaliseerde advertenties. Daardoor is het sinds 6 november 2023 niet meer mogelijk om 13 tot en met 17-jarigen te bereiken met advertenties in Instagram. Nu dit belangrijke kanaal mist is het nóg belangrijker om op andere platformen als TikTok aanwezig te zijn.
In dit artikel lees je daarom waar je minderjarigen nog wel kunt bereiken en welk advertentiemateriaal geschikt is.
Advertentiekanalen
Grafiek met dagelijks gebruik van social media onder 15 tot en met 19-jarigen uit onderzoek van Newcom
1. TikTok
Uit onderzoek van Newcom blijkt dat TikTok door 15 tot en met 19-jarigen nu vaker dagelijks wordt gebruikt dan Instagram. Voor diegene die geen TikTok heeft: op dit social media platform zien gebruikers korte filmpjes waar ze doorheen kunnen scrollen. Bij het openen van de app komt de gebruiker op een inspiratiepagina terecht met filmpjes die op basis van hun eerdere interesses voor hen geselecteerd worden. Daarom wordt dit platform veel gebruikt ter inspiratie. Daarnaast kun je vrienden volgen en filmpjes van hen bekijken op een speciale pagina.
Gebruikers kunnen hier bereikt worden met advertenties op basis van hun leeftijd, vanaf 13 tot en met 55+ jaar. Daarnaast kun je aangeven of je een heel land wilt bereiken of alleen specifieke provincies. Ook is het mogelijk om een geslacht of taal te selecteren.
Vervolgens kun je de gebruikers bereiken door doelgroepen aan te maken van gebruikers die je content gezien hebben, erop geklikt hebben of ermee betrokken zijn geraakt. Van deze doelgroepen kun je ook weer vergelijkbare doelgroepen maken.
Je kunt gebruikers selecteren op basis van interesses zoals highschool tutoring, college education en campus life. Maar je kunt hen ook selecteren op basis van hun interactie met creators in bepaalde thema’s als daily life, beauty en videogames. Een selectie op basis van interactie op bepaalde hashtag bundels als #backtoschool is ook mogelijk.
Good to know: op TikTok adverteer je vanaf €20 per dag.
2. Adverteren op Snapchat
Snapchat wordt nog vaker dan TikTok dagelijks gebruikt door jongeren. Snapchat wordt door hen gebruikt als communicatiemiddel, wat betekent dat zij hier met vrienden foto’s delen waar vervolgens op gereageerd kan worden. Dat maakt het als advertentieplatform minder geschikt dan TikTok. Op Snapchat zie je namelijk pas advertenties wanneer je naar de speciale inspiratiepagina gaat waar je de content van influencers en adverteerders ziet. Het verdienen van geld met Snapchat is onder influencers in Nederland in opkomst, wat de kans groot maakt dat de populariteit van het platform verder stijgt.
Op Snapchat kun je 13 tot en met 17-jarigen alleen bereiken wanneer je een campagne maakt met als doel het optimaliseren voor vertoningen. Je kunt hen wat betreft locatie selecteren op basis van een land, provincie of bepaalde postcodes. De doelgroep verder verfijnen op basis van doelgroepen of interesses is voor deze leeftijdscategorie niet mogelijk in Snapchat.
3. YouTube
Het gebruik van YouTube onder 15 tot en met 19-jarigen zakte in 2022 flink, maar is in 2023 stabiel gebleven. Qua positie valt het net onder Instagram. Dat maakt het nog steeds relevant als advertentiekanaal onder jongeren.
In YouTube kun je de leeftijd 13 tot en met 17 jaar niet selecteren, maar je kunt hier wel de doelgroep 18-24 jaar en onbekend aanvinken. We kunnen ervan uit gaan dat de jongeren met name in die categorieën vallen. Dat komt omdat YouTube gebruikt kan worden zonder account, dan val je in de doelgroep onbekend. Daarnaast weten we dat jongeren vaak een account aanmaken waarop ze aangeven 18+ te zijn, waardoor ze in de doelgroep 18-24 jaar terecht komen.
Wanneer je vervolgens adverteert op kanalen van influencers die populair zijn onder 13 tot en met 17-jarigen dan weet je zeker dat je de juiste doelgroep bereikt. Influencers die populair zijn onder 13 tot en met 17-jarigen zijn bijvoorbeeld de Bankzitters, Rhodé Kok en Vincent Visser.
In YouTube kun je ook een locatie aangeven, bijvoorbeeld een land, provincie, plaats of een straal rondom een bepaalde locatie. Daarnaast kun je een geslacht kiezen en een taal.
Advertentiemateriaal
Het belangrijkste wat we over geschikt advertentiemateriaal kunnen zeggen is het belang van korte video’s: kort, korter, kortst. Denk: MAND! Wie kent hem nog?
Daarnaast is het belangrijk dat het herkenbaar is voor de doelgroep. Die herkenbaarheid waarborg je door bijvoorbeeld als hoofdpersoon in de video iemand te kiezen die op de doelgroep lijkt. Een aantal ideeën voor een leuke, korte video zijn:
- Bekende persoon, bijvoorbeeld door een sport of als influencer, een video te laten opnemen.
- ‘Day-in-a-life’ video laten opnemen in vlogvorm met voice-over
- Top … lijstje maken en vertonen in de video
Jongeren bereiken door middel van advertenties? Schakel Hayona | Onderdeel van WebNL in!