Rendement uit online marketing
Hoe past het internet in uw bedrijfsstrategie? Welke resultaten wilt u er mee bereiken? Informatie aanvragen, producten verkopen, advertentie inkomsten genereren of kosten besparen door self-service? Levert uw website voldoende op en bereikt u de juiste mensen? Met goede online marketing bereikt u vrijwel altijd resultaat. Lees hier wat het inhoudt.
Van alle internetgebruikers orienteert 95% zich zowel zakelijk als privé via het internet voordat een aankoop wordt gedaan en meer dan 85% koopt wel eens een product via het internet (Bron: Nielsen Media Research). Profiteert u hier voldoende van? Online marketing gaat niet alleen over het trekken van meer bezoekers naar uw website, maar levert een concrete bijdrage aan uw bedrijfsdoelstellingen.
Traffic en conversie
Om het succes van een website te beoordelen wordt er meestal gekeken naar het aantal bezoekers of pageviews, ook wel traffic genoemd. Voor websites van bijvoorbeeld kranten of omroepen is dat ook terecht, want dat is hun businessmodel. Maar bij veel andere websites gaat het niet alleen om het absolute aantal bezoekers, maar ook om andere resultaten. Zoals het kopen van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief, contact opnemen voor meer informatie, het solliciteren op een vacature, het afsluiten van een polis, enzovoort, enzovoort. In één woord noemen we dat conversie.
Online marketing
Trekt uw website bezoekers uit uw doelgroep? En doen ze op uw site ook wat u graag wilt? Om dat te bereiken is er naast een mooi grafisch design en de juiste technologie ook een goede content (inhoud) nodig als basis voor online marketing. Online marketing bestaat uit verschillende activiteiten waarvan we hier de belangrijkste noemen:
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Goed gevonden worden in zoekmachines (bijv. Google), is sterk afhankelijk van de juiste techniek, het inrichten van de website, een goede navigatiestrcutuur, gebruik van goede URLs (internet adressen) en uiteraard goede inhoud die aansluit bij de behoefte en beleving van uw doelgroep. Met name de manier waarop webteksten worden geschreven is erg belangrijk. Ook externe verwijzingen naar uw website zijn belangrijk.
Zoekmachine marketing
Trek de aandacht van uw doelgroep terwijl ze zoeken op het web. Met Google AdWords kunt u tekstadvertenties plaatsen bij de zoekresultaten in Google, specifiek gericht op mensen die op zoek zijn naar producten of diensten die ú levert. Wereldwijd, landelijk of regionaal. Overdag of ’s avonds. Alles is mogelijk. Deze vorm van adverteren is context-gerelateerd en daarom veel effectiever dan andere vormen van adverteren. Ook met kleine budgetten is online adverteren mogelijk én effectief.
Webstatistieken analyse
Hoeveel bezoekers komen er op uw website, van welke bedrijven zijn ze en wat doen ze er? Op welke pagina’s vertrekken ze weer? Google Analytics of andere producten voor webstatistieken geven de antwoorden, maar de interpretatie ervan is werk voor een online marketing specialist.
Website optimalisatie
Welke pagina’s, teksten, knoppen, afbeeldingen en formulieren leveren het meeste op? Hoe kunnen belangrijke pagina’s aangepast worden zodat ze beter worden gevonden in Google? Hoe kan de conversie worden verbeterd? Het vraagt structurele aandacht voor de vormgeving, inrichting en inhoud van uw website. Het gaat vaak om kleine details, maar met verrassende resultaten. Een website is nooit af en zal voortdurend geoptimaliseerd moeten worden om de concurrentie voor te blijven.
Online marketing is een vakgebied dat bij de grote reclamebureaus en full-service webbureaus nog onvoldoende aanwezig is. Goede online marketeers die naast kennis van het internet en web content management ook nog verstand hebben van bedrijfsstrategie, commerciële doelstellingen en management zijn schaars. Hippe jongens en meisjes die alles weten van Hyves, Facebook en Youtube zijn er natuurlijk voldoende, maar echte specialisten die uw doelstellingen kunnen vertalen naar een goede internet strategie zijn vaak moeilijk te vinden.
Kijk op onderstaande link voor meer informatie.
Aanbevolen links:
http://www.hayona.nl