Hoe bouw je een website
Het bouwen van websites bestaat uit een aantal onderdelen die we in dit artikel beknopt beschrijven. Als u offertes gaat opvragen, vraag dan om een duidelijke specificatie van deze activiteiten.
Grafisch design
Logo, huisstijl, kleurgebruik, plaatjes en vormgeving vormen samen het gezicht van een website. Een professioneel design is daarom van groot belang voor het succes van een site. Onderzoek heeft aangetoond dat bezoekers binnen 8 seconden hun mening vormen over een website; grafisch design en uitstraling spelen hierin een belangrijke rol.
Structuur
De structuur van een website bepaalt hoe een bezoeker door de informatie ‘navigeert’. Het is dus zeer belangrijk om de bezoeker als het ware de website binnen te trekken en hem of haar zo snel mogelijk bij de juiste informatie te krijgen. Een bezoeker die verdwaald op een website en niet vindt wat hij nodig heeft vertrekt en komt nooit meer terug. Het ontwerpen van een goede navigatiestructuur is daarom werk voorcommunicatie professionals en marketingspecialisten en niet voor designers of technici.
Content
Onder content wordt verstaan alle inhoud en informatie die een website biedt. Het type informatie en de manier van presenteren bepalen of de doelgroep van de website zich aangesproken voelt en terugkomt. Het schrijven van teksten voor internet vergt bijvoorbeeld een speciale aanpak. Websites mogen niet teveel tekst bevatten en moeten toch informatief blijven. Ook dit is een zaak voor communicatieprofessionals en marketingspecialisten.
Technologie
Uiteindelijk moeten structuur, content en vormgeving samengevoegd worden tot een website. Daarvoor is technologie nodig. Software waardoor alles een werkend geheel wordt. Een beeheeromgeving om teksten te schrijven, plaatjes in te voegen, pagina’s te maken, formulieren te ontwerpen, agenda’s te maken, webshops te bouwen, zoekmachines in te voegen, enzovoort, enzovoort. De tijd is voorbij dat hiervoor technici nodig zijn met een enorme kennis van bijvoorbeeld HTML of Flash. Met behulp van een zogenaamdcontent management systeem (CMS) kan iedereen professionele websites beheren en onderhouden. De CMS leverancier zorgt voor een omgeving waarin dat kan en verzorgt tevens de technische integraties naar andere software wanneer dat nodig mocht zijn.
Is de website klaar en opgeleverd, dan kan de eigenaar zelf allerlei zaken bijhouden en wijzigen zonder de tussenkomst van een leverancier; dit is net zo gemakkelijk als het schrijven van documenten in Word.
De kosten die met deze systemen gemoeid zijn kunnen opgesplitst worden in het product (eenmalige licentie of een abonnement), ondersteuning (helpdesk) en diensten (implementatie, koppelingen, maatwerk, etc.).
Hosting
De website moet ergens op een computer opgeslagen worden die 24 uur per dag verbonden is met het internet zodat bezoekers de site kunnen vinden. Grote bedrijven hebben zelf een eigen IT afdeling met dit soort apparatuur, maar de meeste organisaties nemen hiervoor een leverancier die we hosting provider noemen. Je huurt als het ware een stukje van zijn computer waar jouw website op staat. De hosting partner verzorgt over het algemeen ook de registratie van een domeinnaam en het aanmelden bij zoekmachines zoals Google. Verder is meestal email inbegrepen bij het hostingpakket.
(affiliate)
Hayona adviseert Siteground voor WordPress hosting
Aanbevolen links:
http://www.hayona.nl
http://www.gxdeveloperweb.com