Specialty goods
Specialty goods zijn producten waarvoor de consument bereid is moeite te nemen voor een aankoop. Het zijn producten met een hoge betrokkenheid en een hoge merkentrouw. Merkvoorkeur en status speelt een belangrijke rol bij specialty goods. De aankoopinspanning voor specialty goods zijn…
Lees verderShopping goods
Shopping goods zijn producten waar de consument enige moeite voor neemt voordat hij het koopt. Shopping goods worden eerst met elkaar vergeleken op bijvoorbeeld kwaliteit, prijs en stijl. Het aankoopproces is dan ook langer dan bij convenience goods. Voorbeelden van shopping…
Lees verderOnderliggende principes van Account Based Marketing
In B2B marketing heb je al snel te maken met meerdere stakeholders en beslissers. Een onderzoek van Harvard Business Review stelt dat een gemiddelde beslissing bij een grote B2B organisatie door 6,7 mensen gemaakt wordt. Bij complexe en technische keuzes…
Lees verder8 tips om te overleven in de overnamecommunicatie-jungle
Pang! Het overnameseizoen is gestart en direct in volle gang. Onderzoek van KPMG laat zien dat het aantal fusies en overnames in zowel Europa als Nederland het hoogste punt in tien jaar heeft bereikt. De verwachting is dat de tendens…
Lees verderConvenience goods
Convenience goods zijn producten die consumenten vaak kopen en waar ze weinig over nadenken. Convenience goods worden ook wel convenience producten genoemd. Convenience producten worden onderverdeeld in fast moving consumer goods, impulsgoederen en emergency goods. Convenience producten zijn producten waarbij de…
Lees verderInleiding schrijven
Het eerste officiële hoofdstuk van een verslag is de inleiding, maar hoe maak je een inleiding? Een goede inleiding motiveert de lezer. In dit artikelen leggen we uit hoe je een inleiding schrijft, geven we antwoord op de vraag ‘hoe…
Lees verderOpbouw verslag of rapport
Je moet een verslag of rapport maken, maar waar begin je? Wat is bijvoorbeeld de opbouw van een verslag? Een goede opbouw van je verslag is belangrijk. Het geeft je overzicht en structuur. Hetzelfde geldt voor de lezer. Kortom, een…
Lees verderSoorten reclame
Reclame is een onderdeel van marketingcommunicatie. Reclame is een communicatiemiddel met als doel de kennis, houding en het gedrag van de ontvanger te beïnvloeden. Er is pas sprake van reclame als er gebruik wordt gemaakt van massamedia én er voor…
Lees verderMarketingcommunicatie (marcom)
Marketingcommunicatie (marcom) omvat alle communicatie die ingezet kan worden om in te spelen op de wensen en behoeften van de consument (marketing) met als doel winst voor eigen organisatie. De communicatiemiddelen die ingezet kunnen worden, vormen samen de marketingcommunicatiemix. In…
Lees verderWaarom ook B2B-bedrijven kunnen profiteren van een sterk merk
Voor veel B2B-bedrijven staat een merk gelijk aan een logo op briefpapier of website. Vaak denken ze dat een merkstrategie alleen voorbehouden is aan grote B2C-merken zoals McDonalds, Red Bull, Apple of Bol.com. Toch kunnen ook B2B-bedrijven profiteren van de…
Lees verder