Een MarCom plan in 15 stappen
Een goede strategie voor marketing en communicatie begint bij het schrijven van een plan. Misschien lukt het u niet om een dergelijk plan helemaal zelf te schrijven, maar het loont de moeite om het wel te proberen. Het is namelijk een goed instrument om focus aan te brengen en de juiste keuzes te maken. Als eenvoudig hulpmiddel vindt u in dit artikel een korte opsomming van 15 punten om u te helpen bij het schrijven van een marketing en communicatieplan. U zult zien dat u veel punten zelf kunt invullen. En voor de rest kunt u dan altijd nog extern advies vragen.
- Visie: beschrijving van uw visie op de sector waarin u werkt.
- Strategie: beschrijving van uw strategie met doelstellingen en kengetallen.
- Identiteit en imago: wie bent u (waarden) en eventuele imagoproblemen.
- Waarom: wat is de reden is om te gaan communiceren naar aanleiding van 1 – 3.
- Wie: beschrijf de interne en externe doelgroepen met hun kenmerken.
- Positionering: beschrijf de ‘unique selling points’ per product en doelgroep.
- Wat: beschrijf de inhoud van de communicatie door middel van kernboodschappen.
- Hoe: De stijl en strategie van communiceren, waarom, consequenties voor de huisstijl.
- Welke: kies de juiste media en middelen.
- Doelstellingen: beschrijf de communicatiedoelstellingen zo concreet mogelijk.
- Hoeveel: wat is uw budget en hoe wordt dat gebruikt.
- Organisatie: welke interne en externe mensen schakelt u in bij de uitvoering.
- Concept: ontwikkel een creatief concept dat aansluit bij al het bovenstaande.
- Planning: wie gaat wat en wanneer uitvoeren. Project management.
- Evaluatie: evalueer tussentijds om eventueel in te grijpen, maar ook na afloop.
Dit artikel is geschreven door Wilmer.