Best practices bij Facebook marketing
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw advertentie beter scoort dan een andere advertentie? Facebook zelf komt met vier best pratices voor adverteerders, gebaseerd op onderzoek naar succesvolle campagnes:
- Noem in de titel een duidelijke actie die moet worden ondernomen
- Gebruik een eenvoudige, maar opvallende en relevante afbeelding
- Gebruik in de tekst een duidelijke call to action
- Benadruk voordelen om te klikken.
Niet alleen Facebook stelt dat een duidelijke call to action van groot belang is. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat advertenties met teksten als ‘Klik hier’, ‘deel dit’, ‘bezoek ons’, ‘like ons’, ‘word fan’, en ‘bekijk dit’ veel beter scoren dan advertenties die geen duidelijke call to action hebben.
Visuals
Welk type visual scoort goed? Facebook zelf komt hier met weinig spannende tips. De visuals dient bij het product of service te passen: de visuals moet opvallen: geen visuals met teveel details: geen visuals die niet de juiste afmeting hebben. Zaken die voor de hand liggen. Enkele punten voor goed scorende visuals op basis van onze ervaring:
- Gebruik mensen en vooral blije en relatief mooie mensen
- De mensen mogen de gebruiker aankijken
- Speel met kleuren, lijnen en randen: oranje scoort vaak goed
- Gebruik visuals die bij de actualiteit passen.
Uitgebreid en gestructureerd testen
Net als voor Google Adwords geldt voor Facebook Ads dat je doorlopend moet testen. Juist ook omdat het succes van een Facebook advertentie meestal na een paar dagen weer daalt, waardoor de klikratio afneemt en de kosten per klik toenemen. Bij het testen van de uitingen is het van belang om steeds maar één element te testen. Dat spreekt voor zich, maar desondanks gebeurt het vaak niet. Kies ook voor verschillende beginpunten bij het testen. Test eerst verschillende teksten met dezelfde visuals en daarna verschillende visuals met de best presterende tekst. Zo kom je uiteindelijk bij de beste visual en de beste tekst uit. Test daarna alle mogelijke vormen van advertenties. Het is mogelijk dat voor jouw product of dienst een standaard advertentie minder goed werkt dan een gesponsord bericht. Alleen door alle vormen te proberen, vind je de beste oplossing.
Gebruik de Power editor
Facebook biedt een Power editor om advertenties te beheren. Deze editor is gratis beschikbaar en maakt het aanmaken en beheren van advertenties een stuk gemakkelijker. Indien je van plan bent om Facebook Ads structureel in te zetten, is het aan te raden de editor te gaan gebruiken.
Campagne starten
Wil je een campagne starten op Facebook of eerst meer lezen over de mogelijkheden? Kijk dan op Facebook advertising. Daar kun je direct een campagne starten en de nieuwe tips rondom Facebook Ads lezen.
Specifieke doelgroepen (Custom audiences)
Beschik je over een groot bestand met e-mailadressen? Dan kun je via de custom audiences optie die e-mailadressen inladen bij Facebook, zodat je jouw campagne precies op je bestaande klanten kunt richten. Facebook koppelt de e-mailadressen aan Facebook accounts en toont de advertenties alleen aan die accounts. Zo beperk je de verspilling tot het minimum. Custom audiences zijn vooralsnog alleen beschikbaar voor enkele grote adverteerders, maar de verwachting is dat dit op korte termijn wordt uitgerold.
Succes met het adverteren op Facebook!