(advertentie)

Gmail reclame tab wijzigt weer: preview afbeeldingen binnenkort actief

Google is de laatste tijd flink de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok aan het gooien. Eerst was er de onderverdeling van tabs die voor veel opschudding zorgde binnen e-mailmarketingland. Wat gebeurt er nu met mijn e-mailing die ik wekelijks verstuur? Wordt die dan ergens weggestopt in een tabje waar de concullega’s ook allemaal staan? En hoe zorg ik dat ik daar opval of mijn e-mail gewoon terecht komt onder de tab “Primair”.

Daar zijn, uiteraard, verschillende methoden voor, maar daarover meer in een ander later artikel. Nu even focus op een update die Gmail binnenkort gaat doorvoeren: preview van e-mails op basis van een afbeelding. De indeling van de Gmail reclame tab gaat veranderen. Hoe ga je daar mee om?

Gmail reclame tab

promotion-tab-recent Iedereen kent de indeling van de inbox van Gmail wel (zie afbeelding). Deze bestaat uit de afzender, subject en eventueel een deel van het snippet. Uiteraard is dit afhankelijk van jouw instellingen. Maar binnenkort heb je ook de mogelijkheid om je inbox in te delen met afbeeldingen, zodat je in 1 oogopslag kunt zien wat de aanbieders voor jou in petto hebben. Kortom: visualisatie van je inbox, zonder dat je een e-mail hoeft te openen? Wat? Niet openen, zal je denken? Daar gaan mijn openratio’s!

Kansen voor e-mail marketing

Wees gerust! Het biedt ook voordelen, want het visueel maken van je inbox biedt jouw als aanbieder van een e-mail ook kansen om direct via een mooie afbeelding in het oog te springen. Maar daarvoor is het wel even zorgen dat je, wanneer Google het gaat lanceren in Nederland, klaar voor bent. Uiteraard is het voor iedereen mogelijk om de inbox te houden zoals deze was, de standaard indeling. Wisselen tussen ‘visual grid’ zoals Google het noemt en de standaard lijst vertoning kan met 1 druk op de knop.promotion-tab-new

Gmail biedt je de mogelijkheid om de afbeelding die getoond moet worden zelf via html in te stellen. Dit houdt in dat je even een stukje code aan je e-mail zal moeten toevoegen. Deze code is er in twee varianten, namelijk de basis en uitgebreide variant. Geadviseerd wordt om de afbeelding het formaat 580 x 400 pixels te geven.

Hierbij de html-code voor de basis variant:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Offer”>
  <link itemprop=”image” href=”http://www.example.com/product_image.jpg”/>
</div>

De uitgebreide variant kent wat meer mogelijkheden. Zo is het mogelijk om daarbij een bedrijfslogo en bedrijfsnaam mee te geven. Deze worden vanuit een geverifieerd Google Plus account gehaald.

De html-code voor de uitgebreide variant ziet er als volgt uit:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/EmailMessage”>
  <div itemprop=”publisher” itemscope itemtype=”http://schema.org/Organization”>
    <meta itemprop=”name” content=”Google Play”/>
    <link itemprop=”url” href=”https://play.google.com”/>
    <link itemprop=”url/googlePlus” href=”https://plus.google.com/106886664866983861036″/>
  </div>
  <div itemprop=”about” itemscope itemtype=”http://schema.org/Offer”>
    <link itemprop=”image” href=”http://www.example.com/product_image.jpg”/>
  </div>
</div>

Even een korte toelichting:

richview

  • Bij “name” komt de organisatienaam staan die de mailing verzend
  • Bij “url” komt de URL van de organisatie staan
  • Bij “url/googlePlus” komt de URL van de Google Plus pagina van de organisatie.

De overige zaken zijn ongewijzigd ten opzichte van de basis variant waarin onder “image” de afbeelding wordt aangeroepen middels een URL.

Nog niet bekend is wanneer Google Gmail dit volledig uitrolt en of eerst de Verenigde Staten aan de beurt zijn en dan pas de rest van Europa waaronder Nederland. Dit neemt niet weg om alvast op de hoogte te zijn en zodra het gelanceerd wordt één van de eersten te zijn die het aanbiedt, zodat je des te meer opvalt!

Dit artikel is geschreven door .