(advertentie)

Waarom heeft je logo een herontwerp nodig?

Logo herontwerpen

Je logo is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je bedrijfspresentatie. Het is voor vele immers de eerste kennismaking met je bedrijf. Spreekt je logo niet aan, dan is dit een gemiste kans en loop je wellicht omzet mis. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bedrijven veel geld en tijd steken in het herontwerp van het logo. In dit artikelen bespreken we 7 redenen om voor een herontwerp of update van je oude logo te kiezen.

1.      Je huidige logo is verouderd

Een gedateerd logo, dat vrijwel alle logo design trends heeft gemist, is ouderwets en dit zien jouw klanten ook. Vaste klanten zullen hier geen problemen mee hebben, maar in het slechtste scenario zal het nieuwe klanten mogelijk afschrikken. Met een vernieuwd logo laat je zien dat je actief bezig bent met de uitstraling van je bedrijf.

2.      Je bent je logo ontgroeit

Een bedrijf groeit en verandert door de jaren heen. Een bedrijf verandert bijvoorbeeld de missie, visie en doelstellingen of zelfs de positionering. Misschien gaat het bedrijf wel internationaal. Het zijn grote veranderingen die een goede reden zijn om nog eens kritisch naar je visuele identiteit te kijken. Kun je met huidige logo ook internationaal uit de voeten of hebben we redesign nodig? Dit kan erg lastig zijn als je een duidelijk Nederlandse naam hebt voor je onderneming.

3.      Je concurrenten een stapje voor zijn

Met het ontwikkel van een nieuw logo kun je concurrenten een stapje voor zijn. Dit kan je doen door een unieke logo te ontwikkelen dat onderscheidend is ten opzichte van je concurrenten. Een onderscheidend logo dat beter communiceert met de doelgroep en visueel aantrekkelijk is, zorgt er voor dat potentiële klanten eerder voor je kiezen.

4.      Je moet mee met visuele trends

Wat visueel aantrekkelijk is voor je publiek verandert regelmatig. Stijlen en trends evolueren voortdurend. Het is dus belangrijk om te kijken wat de trends zijn en of je daarin mee wilt gaan. Tegenwoordig is een platte typografie een trends, terwijl 10 jaar geleden vaak gekozen werd voor een 3D typografie. Het logo van MasterCard is daar een goed voorbeeld van.

5.      Je bedrijfsvoering is gewijzigd

Ook bedrijven veranderen voortdurend en streven ernaar hun klanten betere producten te bieden. Bedrijven voeren vaak veranderingen door, zoals een uitbreiding van diensten of assortiment. Een herontwerp van logo’s is de perfecte gelegenheid om je klanten te informeren over de nieuwe opties die voor hen beschikbaar zijn. Een goed voorbeeld is Domino’s Pizza dat haar naam veranderde naar Domino’s, omdat de pizzaketen tegenwoordig meer verkoopt dan alleen pizza’s.

6.      Je moet responsive zijn voor online zichtbaarheid

Vroeger werden logo’s ontworpen voor op een visitekaartje of promotiemateriaal, tegenwoordig moet een logo vooral online zichtbaar zijn. Er zijn veel platformen, zoals social media kanalen, applicaties en websites (zowel desktop als mobiele weergave) waar logo’s moeten presteren. Bedrijven willen niet voor ieder apart platform een nieuw logo ontwikkelen, maar kiezen steeds vaker voor een responsive logo dat werkt op alle platformen.

Overweeg je een herontwerp van je logo?

Ga dan niet over een nacht ijs. Denk goed na over wat je precies wilt. Weet je dit niet? Schakel dan de hulp in van professionals. Professionals hebben veel ervaring en kennen de valkuilen. Weet je wel wat je wilt? Dan kun je overwegen om een logo ontwerp wedstrijd uit te zetten. Je moet dan je wensen goed briefen, zodat ontwerpers goed weten waar ze rekening mee moeten houden. Succes!

Dit artikel is geschreven door .