Wat zegt uw Visitekaartje?
Visitekaartjes zijn er in vele soorten en maten. Maar wat zegt het visitekaartje nu? Wat moet er op een visitekaartje? En wat moet er vooral niet op? Een vijftal concrete do’s en dont’s voor uw visitekaartje!
Visitekaartjes zijn er behalve in verschillende maten, ook in verschillende soorten. Over de kwaliteit van het papier en de afwerking ervan zal het in dit artikel niet gaan. Het gaat puur om uw visitekaartje. Wat staat erop en misschien nog wel belangrijker: wat niet?
Huisstijl en logo
Dit zijn de belangrijkste zaken op een visitekaartje. Het zorgt voor de herkenning van uw bedrijf en is dus uiterst belangrijk dus.
Wie bent u?
De naam… uw naam. Een essentieel deel van het kaartje. Maar hoe schrijven we die naam? Zet u uw titels erop? Uw voornaam? Of worden het voorletters? Denk aan uw contacten, uw branche en uw bedrijf en bedenk vervolgens wat passend is. Stel u bent accountmanager voor een krant, in hoeverre past het in de stijl van het bedrijf en bij uw functie om dan een naam op het kaartje te hebben als: Mr. dr. Arjan (M.C.) de Vries MBA RM. Logischer zou zijn: Arjan de Vries. Vaak wordt het belang hiervan wel onderschat; op sommige klanten kan het heel ‘arrogant en uit de hoogte’ overkomen wanneer u uw visitekaartje vult met uw titels, afkortingen en voorletters. Anderzijds: in sommige branches is het normaal om dit wel te doen.
Wat doet u?
Uw functie. Stel u bent directeur, zet u er dan: directeur, DGA, CEO,… op? Een keuze waarbij u zich wederom het beste kunt laten leiden door bovenstaande aspecten. Zorg in ieder geval dat uw functieomschrijving duidelijk maakt wat u doet. Verval daarbij niet teveel in terminologie: wat is er erger dan wanneer iemand u, al kijkend naar uw visitekaartje, vraag: “Uhm… maar wat doe je nu eigenlijk?”.
Contactgegevens
Misschien een open deur, maar zorg dat uw contactgegevens op uw kaartje staan. De belangrijkste zijn natuurlijk de adresgegevens, telefoonnummer(s), fax, e-mail adres. Wel of geen mobiel nummer? Wanneer u veel onderweg bent voor uw werk, kan het handig zijn het mobiele nummer op uw kaartje te zetten. U kunt er ook voor kiezen dit niet te doen, bijvoorbeeld wanneer u op uw vaste telefoonnummer goed bereikbaar bent. Wanneer u liever niet op uw mobiele nummer wordt gebeld, zet het dan ook niet op uw kaartje.
Reclamedrager?
Het schijnt nog wel eens moeilijk te zijn, maar: uw visitekaartje is geen reclamedrager. Zet geen aanbiedingen op uw kaartje en zet uw kaartje niet vol met wat het bedrijf allemaal voor de klant kan betekenen. Toch reclame maken? Geef de ontvanger er dan gewoon een folder bij.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Wieger Waardenburg, internet marketing manager bij het full service internetbedrijf iSource te Leiden en eigenaar van online marketing bureau XpertMarketing. De auteur schrijft op persoonlijke titel en niet uit naam van de organisatie(s) waarvoor deze werkzaam is. Tip: Volg Wieger Waardenburg ook op Twitter!