4 mogelijkheden om de perfecte bedrijfsnaam te vinden
Start je een nieuwe onderneming of heb je een nieuw product? Dan is het eerste wat je nodig hebt een merknaam of een bedrijfsnaam. Wij hebben vier manieren voor je op een rijtje gezet.
1. Vrienden/Familie
Vraag je vrienden en/of familie om een aantal namen voor je nieuwe product of bedrijf. Wie weet zit de juiste naam ertussen. Als je geen budget hebt kan dit een prima oplossing zijn. Echter is de kans groot dat de naam niet de achterliggende gedachte heeft die je graag wilt hebben. Je wilt dat je naam iets te maken heeft met datgene wat je doet.
Voordeel: gratis, persoonlijk contact
Nadeel: niet altijd wat je zoekt, kijken vaak niet voor je of de domeinnaam beschikbaar is
2. Gratis naamgenerators
Er bestaan tientallen gratis tools zoals naam generators. Bij sommige moet je de eerste letter invullen, terwijl je bij andere een woord moet invullen. Het kan geen kwaad om het eens te proberen, want met een beetje geluk vind je zo jouw bedrijfsnaam. Wil je nu een bedrijfsnaam die ook daadwerkelijk iets te maken heeft met waar je bedrijf voor staat dan is dit misschien niet de beste oplossing.
Voordeel: veel variaties op een woord, gratis
Nadeel: dekt niet de lading van jouw bedrijf, geen achterliggende gedachte voor de naam
3. Online namen wedstrijden (brainstormsessie)
Er bestaan een aantal sites waar je een online namenwedstrijd kunt starten. Dit kun je bijvoorbeeld doen op bedrijfsnaam-bedenken.nl, maar er zijn meerdere websites die dit aanbieden. Google eens op bedrijfsnaam bedenken en kijk wat je tegenkomt. De vanafprijs voor een bedrijfsnamenwedstrijd ligt rond de €59,-. Het principe van een namenwedstrijd is simpel. Je start een wedstrijd waarin je aangeeft welke branche je zit, wat je bedrijf doet en in welke richting jij je naam zoekt. Vervolgens sturen tientallen creatieve denkers namen in. Zo heb je binnen een paar dagen waarschijnlijk de juiste naam gevonden. Het voordeel hiervan is dat je in de meeste wedstrijden gelijk kunt kijken of de domeinnaam beschikbaar is. Het nadeel is dat het wat geld kost om een naam te verzinnen.
Voordelen: verschillende inzendingen, kijken of domeinnaam beschikbaar is,
Nadelen: je hebt geen garantie dat de juiste naam erbij zit.
4. Reclamebureau
Als je persoonlijk aandacht en advies wilt is een reclamebureau een goede manier. Een reclamebureau denkt na over de naam van jouw bedrijf, kijkt naar de achterliggende gedachte, de missie, visie en checkt uiteraard of de domeinnamen beschikbaar zijn. De vanafprijs om een naam te bedenken onder te brengen bij een reclamebureau ligt rond de €499,-. Voor een meerprijs kun je de naam door hen laten registreren bij de Kamer van Koophandel. Het nadeel is dat je een paar voorstellen krijgt en als de naam er dan niet tussen zit, dan heb je pech. Reclamebureaus bieden naast bedrijfsnaam bedenken ook bestaande domeinnamen te koop aan. Hierbij moet je rekening houden met een prijs vanaf €1000,-. Het voordeel hiervan is wel dat deze domeinnamen een reputatie hebben opgebouwd in Google.
Voordelen: advies op maat, kijkt naar het totaalplaatje
Nadelen: geen zekerheid of de goede naam erbij zit, prijs