Impulsaankopen stimuleren? Dat doe je zo!
Als retailer wil je natuurlijk altijd graag je omzet vergroten. Een goede manier om dat te doen is door het stimuleren van impulsaankopen. Een impulsaankoop wordt gekenmerkt door de aanschaf van een vaak laagdrempelig product waarvan de klant helemaal niet wist dat hij of zij het wilde hebben, maar er toch mee de winkel uitloopt. Door dit product op de juiste manier en op het juiste moment onder de aandacht te brengen bij de klant, kan de klant worden overgehaald om het product te kopen. En dat levert extra omzet op! Wil jij graag weten hoe je als retailer impulsaankopen stimuleert? Dat vertellen we je in deze blog!
Kies de juiste plaats in de winkel
In de meeste gevallen weet een klant al exact wat voor product ze in de winkel komen halen. Hierdoor lopen ze heel gericht naar een bepaalde plaats in de winkel. Het gevolg hiervan is dat deze klanten niet alles van de winkel zullen zien. De plek waar je je impulsaankopen plaatst is dus zeer belangrijk. Er zijn consumenten die een bepaald deel van de winkel altijd zien en een ander deel juist nooit zien. Als precies hier je impulsaankopen staan, kun je die extra omzet wel vergeten. Plaats de impulsaankopen daarom op plekken waar elke klant komt, zoals rondom de kassa. De klant heeft al besloten om een aankoop bij je te doen, maar moet nog even wachten totdat de aankoop kan worden afgerond. Dit is de perfecte plek waarop je klanten meestal nog een beetje rondkijken en nog een extra product pakken voordat ze afrekenen. Hierbij kun je denken aan de blikjes Coca Cola bij de kassa. Ook kun je ervoor kiezen om je impulsaankopen te plaatsen rondom je best verkopende producten. Hier komen namelijk veel klanten en het kan je omzet zomaar eens een boost geven!
Voorkom keuzestress
Bij impulsaankopen is het belangrijk dat ze laagdrempelig zijn en dat het product zonder al te veel nadenken kan worden meegenomen. Als we even het voorbeeld van de cola aanhouden, dan is het belangrijk dat er bij de kassa alleen blikjes van Coca Cola blijven liggen. Op het moment dat er naast de Coca Cola blikjes ook nog eens blikjes van Pepsi liggen zal de klant gaan twijfelen en wellicht wel besluiten helemaal niks mee te nemen. Onderzoeken uit de consumentenpsychologie hebben namelijk aangetoond dat consumenten niet kunnen kiezen. Als je de consument dus te veel opties geeft, leidt dit tot onzekerheid en keuzestress. En dat zorgt er weer voor dat de klant helemaal niets kiest om te kopen. Veel retailers denken dat het beter is om zo veel mogelijk opties aan te bieden, zo zit er immers altijd iets bij wat bij de klant past. Maar dit is helemaal niet het geval! Probeer elke vorm van keuzestress te voorkomen door het aantal opties flink te beperken.
Zet het juiste etalagemateriaal in
Heb je de juiste plek gevonden voor je impulsaankopen en ervoor gezorgd dat je klanten geen keuzestress zullen ondervinden? Goed bezig! Daarnaast is het erg belangrijk dat de producten echt opvallen. De juiste inzet van etalagemateriaal kan hieraan bijdragen. Maak bijvoorbeeld gebruik van displays, waardoor je de klant echt gaat triggeren om het product te kopen. Je kunt alle kanten op met etalagemateriaal. Zo kun je bijvoorbeeld een bepaalde actie laten plaatsen op het etalagemateriaal, zoals een op=op actie. Mensen houden er namelijk niet van om dingen mis te lopen, waardoor ze het toch gaan kopen. Een op=op actie creëert een gevoel van schaarste en daardoor wil de klant het product extra graag hebben. Dit soort acties kunnen dus zeker bijdragen aan een hogere omzet.
Bundel je producten
Een andere manier waarop je impulsaankopen kunt stimuleren is door het bundelen van je producten. Heb je een artikel in je assortiment wat perfect past bij een ander artikel? Ook al komt dit artikel uit een andere productcategorie, leg toch een aantal producten bij elkaar in je schappen. Dit zal optimaal werken als het product wat je erbij legt laagdrempelig is, weinig uitleg nodig heeft en een lage prijs heeft. Zo gooien mensen dit zonder na te denken erbij in hun winkelmandje! Daarnaast kun je je producten bundelen door ze te verkopen in sets. Hiermee help je de consument als het ware met het uitkiezen van bij elkaar passende producten. En natuurlijk kun je de set verkopen tegen een mooie prijs. Dit werkt bijvoorbeeld goed bij cadeausets, waarbij je de producten netjes verpakt. De consument wordt hier heel blij van en ervaart een heleboel gemak. Al het werk is namelijk al voor hem gedaan!