Zo zorg je er voor dat je als bedrijf wordt onthouden
Marketing wordt vaak gezien als iets extra’s dat je kan uitvoeren voor je bedrijf. Iets dat wel toegevoegde waarde heeft maar niet per se nodig is. Daarnaast wordt marketing ook vaak verward met promotie en communicatie, ondanks dat het slechts een onderdeel is van marketing. Het blijven hangen bij iemand die in contact is gekomen met je bedrijf wordt ook wel naamsbekendheid genoemd. Met de naamsbekendheid wordt bedoelt het herkennen van jouw merknaam door de doelgroep.
Naamsbekendheid
Naamsbekendheid wordt vaak gezien als positief. Echter kan het ook negatief zijn. Denk maar eens aan een negatief nieuwsbericht over een bepaald bedrijf. Je doelgroep komt in aanmerking met je merknaam maar wel op een negatieve manier. De kans is groot dat deze door het nieuwsbericht minder snel geneigd zijn iets bij je te bestellen/je dienst af te nemen. Een hoge naamsbekendheid is dus niet altijd positief. In dit artikel geven we je een aantal tips om de positieve naamsbekendheid te vergroten.
Herhalen, herhalen en nog eens herhalen
Een klein deel van je potentiële klanten wordt daadwerkelijk klant. Ook een klein deel van de mensen dat in aanmerking komt met je merknaam, onthoudt jouw merknaam. We hebben allemaal maar een erg korte inspiratieboog en onthouden maar een klein deel van de informatie die we elke dag horen of zien. Wanneer je een tekst moet leren om wat voor reden dan ook is het vaak beter om deze meerdere keren te lezen en te herhalen. Op die manier blijft de informatie beter hangen. Dit geldt ook bij jouw merknaam. De doelgroep dient vaker in aanmerking te moeten komen met jouw merknaam voordat hij/zij deze onthoudt. Voor je de doelgroep spamt met je merknaam is het van belang dat je goed uitzoekt hoe en wanneer je deze het beste kan bereiken. Een visitekaartje bijvoorbeeld, die geef je in de eerste fase aan de doelgroep. Met het bewust inzetten van bepaalde middelen werk je het meest efficiënt en investeer je zo min mogelijk. Je zoekt dit uit door het maken van een customer journey. Een customer journey is een ander woord voor de klantreis. Dus het traject dat de klant aflegt van het in aanmerking komen van een product/dienst tot de aankoop hiervan. Op die manieren weet je op welke momenten je de klant in aanmerking moet brengen met jouw merknaam.
Zorg voor een goede ervaring
Je wil natuurlijk altijd dat je klant een goede ervaring heeft met je product of dienst. Maar probeer dit nog net iets meer te doen gericht op de naamsbekendheid. Een goede ervaring leidt namelijk tot mond-tot-mond reclame. Wanneer je een ervaring van een betrouwbaar persoon/kennis hoort geloof je deze positieve ervaring. De kans is groot dat wanneer diegene op zoek is naar dat product/dienst deze persoon kiest voor die van de kennis. Net als hierboven is omschreven geldt ditzelfde voor een slechte ervaring. Vaak wordt een slechte klantervaring ook nog eens sneller rond verteld. Wanneer je klant een slechte klantervaring heeft is het van belang dat je dit niet langs je heen laat gaan maar. Je dient dit zo snel mogelijk op te pakken en kan eventueel een compensatie aanbieden als dit mogelijk is. Zo voorkom je dat er slechte verhalen worden verteld over jouw merknaam.
Gratis samples
Een ander trucje dat goed werkt zijn het uitdelen van gratis samples. Je hebt vast wel eens gehad dat je op een warme dag in de stad liep en je een blikje koud drinken gratis werd aangeboden. Wanneer je dit product aanneemt heeft dit verschillende effecten. Je probeert zelf het product en hebt hier een mening over. Maar ook wanneer je dit in je handen hebt en door de stad loopt maak je gratis reclame voor het merk. Uiteraard kost het wel geld om gratis een product te geven maar het kan ook veel (naamsbekendheid) opleveren.
Sponsoren
Door het sponsoren van een evenement komen veel bezoekers in contact met jouw merknaam. Wanneer je kiest voor deze optie is het belangrijk dat het evenement aansluit bij jouw bedrijf. De doelgroep van het evenement moet (grotendeels) ook de doelgroep van jouw merknaam zijn. Het nadeel hiervan is dat het vaak wel een grote investering is. Voornamelijk voor een start-up kan het sponsoren van een evenement een grote uitgave zijn.