Modellen & Strategieën
Injectienaaldtheorie
De injectienaaldtheorie was erg actueel in de tijd dat de diverse media (radio en tv) opkwamen zetten. Bij deze theorie ging men er vanuit dat de media alle macht had. De passieve ontvangers injecteren bij deze theorie alle informatie, foutief of…
Lees verderTheory of planned behaviour
De theory of planned behaviour is ontwikkeld door Fishbein en Ajzen. Deze theorie geeft aan dat gedrag het beste verklaard kan worden door de intentie die een persoon heeft om het gedrag ook daadwerkelijk te doen. De intentie wordt op…
Lees verderDiscipline of market leaders
Treacy en Wiersema schreven een boek dat wereldberoemd is geworden; The Discipline of market leaders. Met behulp van een eenvoudig model leggen zij uit waarom Casio een horloge goedkoper kan leveren dan Kellog’s een pak cornflakes en waarom Fedex wel gegarandeerd…
Lees verderElaboration likelihood model
Het Elaboration likelihood model is een model dat beschrijft hoe attitudes veranderen en gevormd worden. Dit model maakt onderscheid in twee typen van beïnvloeding: de centrale route en de perifere route. De centrale route Beïnvloeding via de centrale route vindt…
Lees verderAgenda setting
Agenda setting gaat over de invloed van de media op de grote massa. Als er bijvoorbeeld in de media veel over politiek wordt gepraat en geschreven dan zal dit doorwerken bij de grote massa. Zij zullen ook voornamelijk hierover praten….
Lees verderMarketing- en communicatiemodellen
Binnen de marketing en communicatie worden veel verschillende modellen gebruikt. Onderstaande lijst geeft een aantal veel gebruikte marketing- en communicatiemodellen weer. Agenda Setting Theorie Elaboration Likelihood Model The Disciplines of Market Leaders Theory of planned behaviour Identiteit en imago Injectienaaldtheorie…
Lees verderIdentiteit en imago
Bij een marketingcommunicatieplan wordt vaak gesproken over identiteit en imago. Het is belangrijk om beide termen goed te kunnen onderscheiden. De identiteit van een organisatie geeft weer hoe een organisatie daadwerkelijk is. Het imago is daarbij de afstraling van de…
Lees verderPull strategie
Bij de pull strategie richt de aanbieder zich rechtstreeks op de consument zonder tussenhandel. De fabrikant probeert met de pull strategie een merkvoorkeur bij consumenten te creëren. De aanbieder richt zijn marketing strategie dus rechtstreeks op de consument waardoor een…
Lees verderPush strategie
De push strategie is een manier waarop door gebruik van distributie een product door een distributiekanaal naar de eindklant wordt gestuurd. De marketingactiviteiten worden hierop ingericht. Bij push strategie ‘dringt’ de aanbieder de producten op bij de consumenten. De aanbieder probeert…
Lees verderMarktsegmentatie
Dit artikel gaat in op de betekenis van marktsegmentatie voor een organisatie. Marktsegmentatie is een belangrijk onderdeel binnen marketing. Er wordt bepaald welke delen van de markt aangesproken gaan worden om producten of diensten van een bedrijf af te nemen….
Lees verder