Push strategie
De push strategie is een manier waarop door gebruik van distributie een product door een distributiekanaal naar de eindklant wordt gestuurd. De marketingactiviteiten worden hierop ingericht. Bij push strategie ‘dringt’ de aanbieder de producten op bij de consumenten. De aanbieder probeert de verkoop van de producten bij de consument te stimuleren door het aanbod makkelijker te maken. Hierbij kan gedacht worden aan een betere plek in de winkel. Bijvoorbeeld op ooghoogte of op een plek waar de consument makkelijker bij kan.
Push strategie toepassen
De push strategie wordt voornamelijk toegepast door gebruik van een verkoopteam of promotie-activiteiten. Een push strategie wordt daarnaast meestal gebruikt in een situatie waarin klantloyaliteit laag is, keuzes worden gemaakt in een winkel, het product impulsief wordt gekocht of waarbij de voordelen van het product heel duidelijk zijn.
Strategie kiezen
De push strategie is in contrast met de pull strategie. Vaak wordt er geen definitieve keuze gemaakt voor één van de strategieën, maar worden beide strategieën toegepast. Dit komt doordat er zoveel concurrenten en marketingmogelijkheden zijn dat er geen distributiestrategie kan worden uitgesloten.