(advertentie)

10 Effectieve E-commerce Optimalisatie Tips om jouw conversies te verhogen

Focus op conversie en niet op meer bezoekers!
10 Effectieve E-commerce Optimalisatie Tips om jouw conversies te verhogen. 

Vandaag de dag zijn ondernemers vaak heel druk met hoe hoog ze in de zoekresultaten van Google staan en hoe ze zo veel mogelijk websitebezoekers aantrekken.

Stel jezelf nu eens de volgende vraag: wat heb je aan meer websitebezoekers als ze niet converteren naar klanten?

E-commerce optimalisatie zou de primaire focus moeten zijn van alle webshops die tijd en geld investeren in het aantrekken van meer bezoekers naar hun website. Want zelfs de kleinste aanpassingen aan jouw e-commerce pagina’s kunnen leiden tot een significante stijging in conversies naar verkopen. Om je een handje te helpen hebben we 10 manieren opgesomd om de conversies van jouw webshop te verhogen. Laten we beginnen bij het begin en even stilstaan bij wat e-commerce is en hoe het werkt.

Wat is e-commerce optimalisatie?

E-commerce optimalisatie wordt gedefinieerd als een systeembrede verbetering van je webshop. Hierbij wordt alle focus gelegd op het faciliteren van meer conversies. Gemiddeld ligt het conversiepercentage van webshops tussen de 1-3%. Dit is o.a. afhankelijk van de branche waarin het bedrijf actief is.

Je kunt jouw conversiepercentage als volgt berekenen: (Aantal conversies / aantal klikken) x 100

Dus, wanneer je 5.000 bezoekers op jouw site hebt en 50 van die mensen een aankoop doen, dan is je conversie (50/5.000) * 100 = 1%.
Jouw doel is uiteraard om jouw conversiepercentage te verhogen, op welke manier dan ook. En dat is nou precies waar e-commerce optimalisatie om de hoek komt kijken.

10 Effectieve E-commerce Optimalisatie Tips

Hier zijn 10 e-commerce sales funnel optimalisatie tips om de conversies van jouw bedrijf te verhogen.

#1 Gebruik kwalitatief goede productfoto’s

De eerste stap om je verkoopcijfers een boost te geven is te focussen op bewezen e-commerce optimalisatietechnieken. Eén beeld zegt meer dan duizend woorden!
Nagenoeg 70% van de consumenten geeft aan dat de kwaliteit van productfoto’s in hoge mate meetelt bij het selecteren van een product en de beslissing om dat product dan wel, dan niet te kopen.
Je kunt natuurlijk een fotograaf inhuren voor het maken van de mooiste productfoto’s maar als kleine ondernemer kom je al een heel eind door een goede camera, een tripod en een lichtbox te gebruiken.

Een ander maar wat prijzigere oplossing is het ontwikkelen van 3D beelden die 720° gedraaid kunnen worden. Op die manier biedt je jouw potentiële klant de mogelijkheid jouw producten van alle kanten te bekijken, iets wat de concurrentie waarschijnlijk niet doet.

#2 Zet alle specificaties in de productomschrijving

Iedereen die overweegt om online een aankoop te doen wil altijd het gevoel hebben dat hij/zij een weloverwogen keuze heeft gemaakt om nou juist dat specifieke product te kopen. Daarom is het belangrijk om in de productbeschrijvingen zoveel mogelijk specificaties te beschrijven. Hiermee geef je antwoord op alle vragen waar een potentiële klant mee kan zitten en als bonus helpt dit ook voor de vindbaarheid in zoekmachines!

#3 Maak gebruik van reviews en ratings

Lees de reviews die over je bedrijf geschreven worden regelmatig. Maak Google Alerts aan, zodat je een melding ontvangt wanneer je bedrijf ergens wordt vermeld.
De reviews van klanten, goed of slecht, kunnen leiden tot waardevolle inzichten. Positieve reviews laten je weten wat je goed doet, terwijl negatieve reviews je laten weten wat je kunt verbeteren.

#4 Zorg dat de CTA zich boven de ‘vouw’ van uw productpagina bevindt

Een stelregel bij de ontwikkeling van webpagina’s is dat bezoekers zo min mogelijk moeten scrollen of swipen om te vinden wat ze zoeken. Hetzelfde geldt voor call-to-action (CTA) buttons.

Potentiële klanten zouden zich nooit moeten afvragen hoe ze een product kunnen kopen. Om ervoor te zorgen dat bij jouw webshop kopen zo eenvoudig mogelijk is, plaats je de CTA buttons boven de ‘vouw’ (boven de vouw is alles wat in beeld is zonder te hoeven scrollen).

#5 Fear of Missing out technieken

Emoties spelen een grote rol bij de beslissingen die mensen maken. Hierin zijn twee basis emoties te onderscheiden: Blijheid en angst.
De techniek “Fear of Missing out” speelt in op de angst van klanten om een deal te missen.

Hierin kun je bijvoorbeeld gebruik maken van:

  • aanbiedingen die maar heel kort beschikbaar zijn
  • het toepassen van het op=op principe
  • etc.

Heb je een live chat functie op de website? Zet deze dan in om je bezoekers te informeren over aanbiedingen en ze richting een aankoop te begeleiden.

#6 Laat de bezorgcondities duidelijk zien

Je bezoekers zijn tegenwoordig veel te veeleisend om te accepteren dat de bezorgcondities pas op het laatste moment duidelijk worden gemaakt. Voordat ze iets in hun winkelmandje willen plaatsen, willen ze precies weten wat ze in totaal moeten betalen en daar vallen verzend- en retourkosten ook onder!

Geef je deze informatie niet op tijd dan loop je grote kans dat bezoekers naar de concurrent gaan die hier wel duidelijk over informeert. Zorg er dus voor dat de bezorgcondities zo vroeg mogelijk in het koopproces worden gecommuniceerd.

#7 Werk aan uw beveiligingsindicaties

Voordat klanten hun persoonlijke informatie geven, zul je hun vertrouwen moeten winnen. Dit kan op verschillende manieren.

Https
Zorg ervoor dat je een SSL certificaat op je website hebt. Dit wordt weergegeven door het dichte slotje aan de linkerkant van het URL adres.

Sociale Bevestiging
Het is gek maar waar, wij vertrouwen blind op wildvreemden die ons vertellen dat een product of dienst goed of slecht is. Hier kun je mooi op inspelen en je e-commerce conversies verhogen door het plaatsen van reviews van klanten of social media posts waarin klanten vertellen hoe blij ze met je producten of diensten zijn.

Veiligheid van betalen
Als laatste benoemen we nog even de certificaten en emblemen die aangeven dat webshop veilig is. Er zijn verschillende mogelijkheden om aan te tonen dat je de veiligheid van je bezoekers serieus neemt, doe dit!

#8 Voer kwalitatieve en kwantitatieve e-commerce onderzoeken uit

Soms weet je niet waarom het ene product wel en het andere product niet goed loopt. Om ervoor te zorgen dat je zo veel mogelijk informatie hebt om mee te werken is het belangrijk om zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeken uit te voeren.
Kijk vooral of je patronen kan ontdekken. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde producten succesvoller dan andere?

#9 Voer testen en experimenten uit

Een belangrijk aspect van de optimalisatie van e-commerce websites is de testfase. Dit komt nadat je voldoende klantgegevens hebt om een idee of verbetering te testen. De eerste stap is om je site te verbinden met Google Analytics of een vergelijkbaar platform. Op die manier kun je aandacht besteden aan de pagina’s die de meeste bezoeken en conversies genereren.
Voor de pagina’s die verbetering nodig hebben, kun je A / B-testen toepassen om de juiste elementen te vinden die het meeste effect op je doelgroep hebben.

Test nu ieder element, totdat je productpagina optimaal converteert.

#10 Gebruik conversie optimalisatie tools om de prestaties van je webshop te optimaliseren

A / B testen klinkt tijdsintensief, maar ook hier kunnen de juiste tools helpen. Er zijn veel beschikbare programma’s om je conversiepercentage te optimaliseren. Het hangt helemaal af van je specifieke behoeften welke voor jou het beste werken.
Wat de meeste van deze platforms gemeen hebben, is de mogelijkheid om real-time A / B testen uit te voeren op je e-commerce-elementen. Je kunt gebruik maken van A / B-testen en multivariatie testen, waarbij je meerdere elementen tegelijkertijd test. Je ontvangt alle gegevens die nodig zijn om de conversie aanpassingen aan je website door te voeren.

Met bovenstaande tips zet je een goede stap richting meer online conversies. Blijf vooral testen en bijsturen waar nodig.

Wil je naast meer conversies ook meer websitebezoekers? Bekijk dan onze volledige zoekmachine optimalisatie handleiding eens!

Dit artikel is geschreven door .