(advertentie)

5 onderdelen van SEO waar u zelf wat mee aan de slag gaat

SEO optimalisatie

SEO is een hot-item. Het is een afkorting die voor Search Engine Optimization staat. In het kort samengevat is het dat uw website geoptimaliseerd is en goed scoort in de zoekmachines. De SEO- en internetmarketing bedrijven schieten als succesvolle paddenstoelen uit de grond. Maar wat is SEO? En kunt u het zelf ook al deels oppakken?

Wat is SEO?

Zoals eerder aangegeven staat SEO voor Search Engine Optimization en in het Nederlands betekent dit zoekmachine optimalisatie. SEO is de verzamelterm van alle technieken die u kunt doorvoeren om uw website te laten scoren in de zoekmachines. Optimaliseer uw website of webshop en maak uw website perfect vindbaar op het wereldwijde web.

SEO optimalisatie

Bent u in staat om zelf bepaalde taken op te pakken?

Vrijwel ieder bedrijf heeft tegenwoordig wel een website. Natuurlijk kunt u daar zelf al wel al werk aan verrichten. Ook heeft u de keuze uit een groot aantal specialisten. Zelf aan de slag? Bekijk dan eens de volgende onderdelen:

Linkbuilden

Linkbuilden is het verzamelen van links van andere websites naar uw website. Het is een belangrijk middel om dagelijks meer bezoekers naar uw website te trekken en uw positie in Google te optimaliseren. Er zijn vele pagina’s waar u uw link gratis kunt aanmelden. Ook zijn er betaalde pagina’s waar u uw link kunt plaatsen. Het verschil is dat de betaalde pagina’s dikwijls over een grotere autoriteit beschikken en dit verhoogt de waarde voor uw website. Relevantie is ook van belang. Een aannemersbedrijf op www.babykleding.startpagina.nl heeft geen zin. In dit geval is het beter om op www.bouw.startpagina.nl te plaatsen. Bij meerdere links denkt Google: “Dat zal wel een interessante pagina’s zijn, zeker nu er zoveel mensen naar toe linken.” Kijk eens op de Google Pagerank om te kijken hoeveel links er naar uw website linken.

Content

Geoptimaliseerde content zorgt ervoor dat er nog meer bezoekers naar uw website worden getrokken. Ga aan de slag met zoekwoorden. Stel circa 4 zoekwoorden per pagina vast. Probeer u in te leven in de bezoekers en klanten. Waar zoeken uw bezoekers op wanneer ze naar uw website zoeken? Om even kort te zijn, moeten de zoekwoorden terugkomen in de volgende onderdelen van uw website:

  • Pagina-titel: dit is de titel bovenin uw browser.
  • URL: dit vind u in de adresblak bijvoorbeeld: www.uwwebsite.nl/zoekwoorden.
  • Kop en subkop: dit noemen we ook wel eens de H1 en H2.
  • Alinea’s: geef de zoekwoorden ook een plek verspreid over uw pagina.

Content SEO

Social media

Facebook, Twitter en LinkedIn zijn onmisbaar in het huidige online landschap. Zorg dat u ook hier accounts heeft die gekoppeld zijn aan uw website. Probeer vrienden/volgers te vergaren met interessante content. Het heeft geen direct effect op uw SEO, maar wel op uw vindbaarheid. Gebruik uw social media dan ook als teaser voor uw website.

Andere technieken

Er zijn nog een aantal technieken die u kunt toepassen. Het gaat om een aantal diverse technieken die dikwijls in samenwerking gaan met de websitebouwer. Een aantal tips om u eens in te verdiepen:

  • Uw mappenstructuur in robots.txt
  • Schone URL’s. Kijk maar eens op deze slotenmaker website. Louter schone URL’s.
  • Alt-teksten bij de afbeeldingen
  • Een perfecte interne linkstructuur (sitemap en kruimelpad)
  • CSS tags toevoegen aan uw headings

Onduidelijke taal? Logisch, maar overleg eens met uw websitebouwer.

Of volg een praktische training!

Dit artikel is geschreven door .