Conversie optimalisatie
Bij conversie optimalisatie wordt de website zo ingericht dat bezoekers naar het gewenste doel gaan. Per website kan het doel verschillend zijn, of kunnen er meerdere doelen zijn. Doelen zoals verkoop, download of een aanvraag zijn allemaal mogelijk.
Doelen instellen en meten
Het is belangrijk om je doelen in te stellen en te meten. Je kunt hiervoor analytics software gebruiken zoals Google Analytics. Hiermee kun je precies zien hoeveel bezoekers er op je website waren, welke pagina’s ze hebben bezocht, waar ze op hebben geklikt, hoe ze op je website terecht zijn gekomen en natuurlijk of en hoe vaak je doelen behaald zijn.
Voorbeeld van een doel:
Invullen van je contactformulier. Natuurlijk kun je precies zien hoe vaak je contactformulier is ingevuld als je in je e-mailbox, je krijgt deze immers zelf binnen. Maar het is wel belangrijk om te weten hoeveel bezoekers tot het aantal doelen heeft geleid. Zijn er namelijk 100 bezoekers voor 10 behaalde doelen of zijn het er 50? Als je deze informatie hebt kun je gaan kijken waar verbeteringen mogelijk zijn, waar haken de bezoekers af en wat kunnen we hiermee doen?
Gebruiksvriendelijkheid
Gebruiksvriendelijkheid van een website is één van de belangrijkste punten voor een hoger conversie. Je wilt namelijk dat bezoekers zo makkelijk mogelijk het doel bereiken. Is je contactpagina moeilijk vindbaar in de navigatie, dan is het logisch dat er minder bezoekers op de contactpagina komen en het formulier invullen.
Optimalisatie
Op het moment dat je doelen hebt ingesteld en je hebt je website onder de loep genomen kun je veranderingen aan gaan brengen. Hiervoor is A/B testing geschikt. Met deze test ‘serveer’ je twee (of meer) versies van je pagina aan je bezoekers. Als we als doel bij het contactformulier blijven, dan kun je per pagina zien hoe vaak deze is ingevuld ten opzichte van je bezoekersaantallen. Zo kun je precies zien welke pagina beter werkt en deze gebruiken in de volgende tests. Dit doe je tot je je gewenste doel of conversieratio hebt bereikt.
Conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie is een vak apart. Je kunt niet zomaar even wat aanpassen om te testen, je moet wel weten wat je aan zou moeten passen om te testen. Dit kan met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics, maar die moet je wel kunnen interpreteren. Een online marketing bureau kan u ondersteunen bij de conversie optimalisatie van uw website.