Conversie optimalisatie trends voor 2020
Je hebt er vast wel eens van gehoord: Conversion Rate Optimization (CRO). Maar wat houdt dit fenomeen nou precies in? CRO betekent conversie optimalisatie en staat voor het verhogen van het aantal conversies op je website. Het is een online marketing vakgebied dat continue aan veranderingen onderhevig is. Wat op een dag als een briljante oplossing wordt beschouwd, kan snel verouderd zijn en niet meer effectief lijken. In dit artikelen behandelen we 5 CRO trends die je in de gaten moet houden in 2020.
1. Onderschat kwalitatieve gegevens niet
Het conversie optimalisatie gebied wordt meestal geassocieerd met getallen. Zelfs de naam conversieratio verwijst naar een belangrijke metriek! De A/B testen, het meest populaire experiment onder CRO-professionals, zijn gebaseerd op het meten van bounce percentages, klikfrequenties en andere numerieke prestatie-indicatoren. Betekent dit dat de optimalisatie van de conversie moet worden beperkt tot kwantitatieve gegevens? Helemaal niet!
Hoe actie te ondernemen?
Het antwoord is eenvoudig. Begin met het volgen van gebruikerssessies. Met tools zoals Screaming Frog SEO Spider Tool kun je precies zien hoe bezoekers je website gebruiken. Het is een geweldige kans om gedragspatronen, pijnpunten en verbeterpunten te herkennen. Om de conversieratio te verbeteren moet je wel weten welke elementen je moet wijzigen. Gebruikerssessies nemen het giswerk weg, omdat je precies kunt zien waar de gebruikers moeite mee hebben.
2. Paginasnelheid is belangrijk
Wist je dat meer dan de helft van de bezoekers van de website waarschijnlijk weggaat als de pagina langer dan 3 seconden wordt geladen? Dat is slechts het topje van de ijsberg. De laadsnelheid van pagina’s veroorzaakt een kettingreactie: lange wachttijden beïnvloeden SEO negatief, daardoor zakt je pagina weg in de zoekresultaten, het verkeer daalt aanzienlijk en je genereert minder omzet. Een ramp die je liever vermijdt, toch? Als je pagina snel is dan krijgen potentiële kopers een betere indruk van je bedrijf en zullen ze eerder door al je producten bladeren en ook nog eens langer blijven.
Hoe actie te ondernemen?
Je kunt eigenlijk meteen beginnen. Met Google Analytics kun je in kaart brengen welke pagina traag laden met de daarbij behorende laadsnelheid. Met de Google Page Speed Insights-tool krijg je een op maat gemaakt rapport met daarbij aanbevelingen, zoals: het verminderen van redirects, het verkleinen van grote afbeeldingen, het verwijderen van ongebruikte CSS, etc. Hoewel het voltooien van deze optimalisaties misschien een beetje onbelangrijk lijkt voor een drukke marketeer, de statistieken laten ons zien dat het hard werken voor deze conversie optimalisatie-techniek consequent positieve resultaten oplevert.
3. Segmentatie is cruciaal
Laten we eerlijk zijn: in conversie optimalisatie zijn er geen one-size-fits-all oplossingen. Je kunt niet iedereen bereiken met dezelfde strategie, je moet segmenteren. Het hele idee van segmentatie is om te experimenteren met verschillende benaderingen om de juiste strategie te vinden die het beste werkt voor je doelgroep.
Hoe actie te ondernemen?
Begin met de evaluatie van je gegevensanalyse en -onderzoek. Probeer in plaats van algemene conclusies te trekken, je publiek vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Niet alleen vanuit het oogpunt van de verkopende partij, maar ook vanuit oogpunt van je potentiële klanten. Hoe kijken zij naar je?
4. Opkomst van de zelflerende chatbots
Het tijdperk van Artificial Intelligence (AI) staat voor de deur. Het gebruik van slimme zelflerende algoritmen komt steeds vaker voor. Een daarvan zijn de zelflerende chatbots. Chatbots zijn geweldig voor conversie optimalisatie. Bezoekers stellen zichzelf meer open als ze weten dat ze met een computer praten, omdat het de barrières verlaagt die normaal gesproken opgeworpen worden tijdens het chatten met een persoon.
Hoe actie te ondernemen?
Achterhaal via Google Analytics waar het bounce percentage het hoogst is. Je kunt op die plaats chatbots implementeren om te kijken of je de gebruiker daar beter kunt helpen. Analyseren de statistieken en kijk of het werkt. Het kan zijn dat geautomatiseerde gesprekken de ontbrekende schakel zijn die je zocht! Op deze manier kun je mensen langer op de site houden en krijg je langer de tijd om ze om te zetten in klanten.
5. De kracht van retargeting
Wist je dat slechts 2% van het verkeer converteert na het eerste bezoek? Dit is een van de redenen waarom conversie optimalisatie is gericht op het optimaal benutten van je bestaande verkeer. Vraag je je af hoe je de 98% van je bezoekers kunt laten terugkeren? Dat kan door retargeting. Door pixels toe te voegen aan links die je deelt, kun je je bezoekers volgen en vervolgens weer bereiken met marketingcampagnes. Op deze manier kun je relevante advertenties voorschotelen aan mensen die eerder op je links hebben geklikt, wat betekent dat ze geïnteresseerd zijn in uw aanbieding.
Hoe actie te ondernemen?
Ga op zoek naar retargeting oplossingen die op de markt beschikbaar zijn. De keuze is groot, maar bekijk rustig welke het beste bij jouw bedrijf past. Een bekende retargeting tool is Rocketlink, welke helpt om je bezoekers om te zetten in klanten. Soms kan een eenvoudige truc wonderen doen!
Tot slot over conversie optimalisatie
Als het gaat om het dynamische conversie optimalisatie, dan is het belangrijk om te allen tijde je ogen open te houden. Het veld is continue aan het veranderen en er komen steeds meer mogelijkheden. Kun je het zelf niet bijhouden of heb je simpelweg daar de tijd niet voor? Kijk dan eens bij Online Marketing Bureau Kick Digital dat gespecialiseerd is in conversie optimalisatie. Zij helpen je graag in de goede richting.