Deze 3 SEO trends voor 2020 mag je niet negeren
De herfst heeft haar intrede al gedaan en we naderen voorzichtig de jaarwisseling. En in de tussentijd blijft ook SEO op volle toeren veranderen. Als je marketeer of SEO specialist bent, dan is het altijd belangrijk om op de hoogte te blijven van de meest recente SEO ontwikkelingen. Je kunt hier je nieuwe aanpak op aanpassen of besluiten van verouderde technieken af te stappen. Het komende jaar, 2020, zal ons ongetwijfeld kennis laten maken met een geheel nieuwe reeks benaderingen, uitgangspunten en trends. Laten we eens kijken naar enkele van de trends om op te letten voor volgend jaar.
1. Opkomst van kunstmatige intelligente (AI)
Artificial Intelligence of Kunstmatige Intelligentie is steeds belangrijker en daar kunnen we in 2020 nog veel meer van verwachten. Kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om websites beter te rangschikken met behulp van algoritmen. Die algoritmen kunnen analyseren welk type inhoud het meest relevant is voor specifieke doelgroepen. Het zal het ranking proces verbeteren. En het zal in staat zijn om verschillende SEO-statistieken te verwijderen om te beoordelen welke pagina’s het best vindbaar moeten zijn.
2. Zoeken wordt nog belangrijker
Er was een tijd dat SEO alleen draaide om het geschreven woord. Nu wordt stem steeds belangrijker, vooral Voice Search. Bedrijven moeten hun websites geschikt maken voor gesproken zoekopdrachten, als ze een groot deel van hun publiek niet willen missen.
Nieuwe smartphones en verbeterde kunstmatige intelligentie verbeteren Voice Search en leveren nauwkeurigere resultaten. Het verandert bovendien de perceptie van het publiek ten opzichte van het medium en bevorderen het gebruik ervan. Niet alleen dat, maar omdat mobiele zoekopdrachten de neiging hebben zeer lokaal en specifiek van aard te zijn, hebben bedrijven geen andere keuze dan stem te overwegen bij hun zoekmachineoptimalisatie inspanningen.
Het gemiddelde online marketing bureau is zich hier al van bewust zijn, omdat gesproken zoekopdrachten steeds populairder worden. Er wordt zelfs geschat dat voice search in 2020 de 50% van het totale aantal zoekopdrachten zou kunnen passeren. Bureaus zullen hun plan voor trefwoordonderzoek moeten wijzigen en deze de komende jaren eerst vanuit een ander perspectief moeten bekijken.
3. Nog meer nadruk op de gebruikers
Paginasnelheid en bounce percentages zijn al toegevoegd aan het algoritme van Google en we kunnen verwachten dat ze deze richting in 2020 blijven volgen. Ook andere onderdelen, zoals time on site (tijd die mensen op een bepaalde pagina blijven voordat ze de site verlaten) zullen ook steeds belangrijker zijn.
De mobiele gebruikerservaring gaat ook een belangrijke rol spelen. Sterker nog, het is een van de belangrijkste onderdelen voor de ranking van je website. Met andere woorden, zelfs als je de mooiste website ter wereld heeft, kan deze onzichtbaar worden voor zoekopdrachten als de mobiele ervaring niet fantastisch is. Denk maar eens aan een trage website.
Conclusie
Het is moeilijk om in de toekomst te kijken, maar als we voortborduren op 2019, dan mogen we verwachten dat gebruikers nog meer macht krijgen. Dit betekent dat marketeers hun strategieën eerst en vooral moeten aanpassen aan hun doelgroep en niet aan zoekmachines.