Digitale marketingstrategieën voor het mkb
Marketingcommunicatie is al lange tijd een actief werkgebied voor ondernemende mkb’ers. Het midden- en kleinbedrijf floreert ook al vele jaren op positieve klantaanbevelingen. Maar kan je tegenwoordig je mkb-bedrijf nog wel echt uitbreiden met enkel en alleen mond-tot-mondreclame? Richt je daarom op bredere digitale marketingstrategieën voor het mkb. Dan bereik je nieuwe klanten die je anders zou missen. We leven immers in een digitaal tijdperk waarin consumenten sociale media, e-mails en blogberichten raadplegen voor informatie en aanbevelingen voor alles wat ze willen consumeren, of dat nou op het gebied van wonen, technische gadgets, zorg of reizen is. Elke sector is aan de beurt!
Digitale marketingstrategieën
Digitale marketing is bijzonder nuttig voor het mkb in zowel b-2-b als b-2-c. Je kunt korte video’s of presentaties ontwikkelen en deze uploaden om klanten aan te trekken. Sommigen van hen zijn misschien geen potentiële klanten die op zoek zijn naar jou. Maar als ze jouw aanbod en ideeën tegenkomen, zouden ze zomaar kunnen beseffen dat het tijd is voor vervanging of iets nieuws van het beste mkb-bedrijf met het beste product of dienst in Nederland.
Vijf online tips:
Vergroot het bereik van jouw aanbod met deze vijf marketingtips die je vaak ziet in digitale marketingstrategieën:
1. Zoek een goede mentor
Als ondernemer heb je al een gebied onder de knie waar je van houdt. Daarom kan het leren van digitale marketing voor je producten of diensten omslachtig lijken. In dit tijdperk van technologische vooruitgang is digitale marketing echter je beste vriend waar je niet omheen kunt. Zoek in dat geval een mentor die de ervaring heeft om zijn expertise voor je in te zetten. Een professional kan het verschil maken bij het bedenken van een marketing plan voor jouw bedrijf. Laat je zo helpen om je beter op je doelgroep te richten en de kracht van digitale marketing te gebruiken om maximale leads te genereren. Je kunt samen ook dit Business Model Canvas invullen voor meer succes.
2. Maak prachtige video’s van je aanbod
De meeste klanten verleid je tegenwoordig met een goede video presentatie. Je kunt veel overbrengen met behulp van een video:
- Je kan je portfolio laten zien, zo toon je als binnenhuisarchitect bijvoorbeeld verschillende ruimtes.
- Demonstreer je expertise samen met je prestaties.
- Gebruik psychologische signalen om nieuwe klanten naar je bedrijf te lokken.
- Laat beoordelingen van eerdere klanten zien.
- Deel voorbeelden en sjablonen of demo’s zodat potentiële klanten zich jouw oplossingen voor kunnen stellen.
De meeste nieuwe klanten surfen momenteel op het internet op zoek naar goede oplossingen en ideeën. Sla je slag dus met interessante video’s en haal nieuwe opdrachten binnen voor je bedrijf.
3. Gebruik Pinterest Borden als onderdeel van je digitale marketingstrategieën
Pinterest is de baanbrekende sociale app voor iedereen die een vleugje creativiteit in zich heeft. Pinterest boards bevatten topideeën uit alle hoeken van de industrie. Gebruik deze ongelofelijke app om je producten of diensten onder de aandacht te brengen van een groot aantal potentiële klanten. Zo gebruik je Pinterest voor je bedrijf:
- Maak een Pinterest account aan; het is echt makkelijk om te doen.
- Begin dan met het uploaden van foto’s van je oplossingen en ideeën op je Pinterest bord.
- Gebruik passende titels voor de foto’s zodat potentiële klanten ze kunnen vinden tijdens het surfen naar oplossingen en deze toevoegen aan huin eigen ‘moodboard’.
- Het is goed om high-definition foto’s te gebruiken zodat klanten elk aspect kunnen liken en bewaren.
- Laat verschillende assortimenten, stijlen en toepassingen zien. Op die manier kan je nieuwe klanten benaderen met verschillende interesses,
4. Laat verschillende ideeën zien
Het is jouw taak om de klanten te geven wat ze willen. Als het bijvoorbeeld gaat om het interieur geven sommige klanten de voorkeur aan mooie rustieke patronen en kleuren, terwijl anderen houden van simplistische en moderne ontwerpen. Elke klant heeft zijn of haar voorkeuren die hem of haar een ontspannen en comfortabel gevoel geven. Als interieurontwerpers moet je hen dan laten zien dat je hun gevoel voor stijl volledig begrijpt en dat je de ontwerpen kunt aanpassen aan hun wensen. Met behulp van digitale marketing kan je dan eenvoudig jouw vertaling van verschillende stijlen en patronen tonen voordat je met nieuwe klanten spreekt. Deze instelling geldt voor elke markt en aanbod uiteraard!
5. Implementeer zoekmachine optimalisatie technieken (SEO)
Dit is misschien wel een van de belangrijkste digitale marketing tips als het gaat om marketingstrategieën. Het internet is een bak vol met van informatie, ideeën, en bedrijven, meestal op soortgelijke gronden. Dus hoe bereikt je jouw doelgroep in deze overvloed aan aanbod en keuzes? Met slimme inzet van zoekmachine optimalisatie zorg je dat jouw mkb-bedrijf in de top zoekresultaten komt . Dat kan op Google, sociale media platforms en andere digitale marketing kanalen. Gebruik SEO-tools om trefwoorden en zinnen te vinden waar jouw doelgroep(en) meestal naar zoeken. Verwerk deze trefwoorden en zinnen vervolgens in blogs, contentmarketing, marketingmateriaal, posts op sociale media, enz.
6. Creëer Backlinks om potentiële klanten naar je website en socials te leiden
Zoals bekend, is deze generatie gehecht aan hun computers en smartphones en tablets. Ze doet ook online ook echt serieuzere zaken naast het kijken naar kattenvideo’s en kookprogramma’s. Zo gebruiken zij de gadgets om onderzoek te doen, product- en service reviews te lezen, nieuwe en verbeterde ideeën voor bijvoorbeeld de inrichting van hun huis te vinden, enz.
Directe actie voor digitale marketingstrategieën
Als aanbieder kan je volledig profiteren van dit fenomeen van informatie-uitwisseling. Vind eerst de verschillende websites en kanalen voor content marketing. Zij delen informatie via artikelen, blogs, checklists, downloads, etc. Deze media kan een aanzienlijke doelgroep hebben. Het enige wat je hoeft te doen is een strategie met hen uitstippelen en aanbieden om de informatie op hun kanalen te updaten, terwijl je een backlink en een digitaal visitekaartje aan uw website of webpagina koppelt. Dit zal het verkeer op jouw website aanzienlijk verbeteren. Zodra potentiële klanten je pagina of site bezoeken, krijgen zij een indruk van je aanbod. Ze kunnen de contactinformatie op je visitekaartje gebruiken om direct met je te overleggen of je website bezoeken om hun behoeften kenbaar te maken.
Conclusie digitale marketingstrategieën voor interieurontwerpers
Je ziet het, digitale marketing kan je in het mkb echt helpen om je bedrijf uit te breiden. Er zijn natuurlijk nog veel meer tips te bedenken zoals samenwerken met ‘influencers’, je netwerk uitbreiden op LinkedIn, samenwerken met (andere) merken en email-marketing. Baken wel vooraf goed je budget af, evalueer tussentijds en stuur bij. Op zijn minst zal het je helpen om potentiële klanten te vinden in de vreemdste situaties. Of ga je toch nog steeds liever voor een foldertje? Gebruik de voordelen van het technologische tijdperk in je voordeel en laat je omzet exponentieel stijgen.
(Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay)