(advertentie)

Doelen instellen met Analytics

Als u een website heeft, wilt u daarmee doelen bereiken. Met Google Analytics is het mogelijk om doelen in te stellen. U kunt zelfs aangeven wat elk doel u waard is. Op die manier is het zelfs mogelijk om een ROI (return on investment) te berekenen.

De manier waarop u Google Analytics kunt installeren op uw website is niet moeilijk. Doorloop alle stappen die Google Analytics aangeeft als u zich aanmeldt bij www.google.nl/analytics.

Doelen instellen

Nadat u Google Analytics heeft geïnstalleerd is het tijd om de doelen in te stellen. Een doel op uw website kan vanalles zijn, bijvoorbeeld:

  • Een websitebezoek
  • Het invullen van een contactformulier
  • Een aanmelding voor een webdienst
  • Aanmelding voor een nieuwsbrief
  • Een aankoop in een webwinkel
  • Het versturen van een sollicitatiebrief

Het doel is bereikt, zodra de bezoeker op de knop ‘verzenden’, ‘versturen’, ‘aanmelden’ etc heeft geklikt. Nadat de bezoeker een dergelijke actie heeft uitgevoerd, krijgt deze een bevestingspagina te zien. Het is belangrijk dat de URL (het webadres) van deze pagina wordt gebruikt om een doel in te stellen (gebruik knippen en plakken).

Log in op uw Google Analytics account. Klik vervolgens op ‘Bewerken’ achter de naam van uw websiteprofiel. U krijgt nu een overzicht te zien waarop u allerlei instellingen kunt opgeven. Om doelen in te stellen gaat u naar het blok ‘Conversiedoelen en trechter’. U kunt hier 4 doelen instellen. Klik op ‘Bewerken’ achter één van de doelen.

In het venster dat u nu ziet, geeft u allereerst de doel-URL op (de pagina die bezoekers te zien krijgen als ze een bepaalde actie op de website hebben uitgevoerd). Daaronder kunt u een naam opgeven voor het doel, bijvoorbeeld ‘contactformulier verstuurd’ of ‘CD gekocht’.

Trechters instellen

Eventueel kunt u op dezelfde pagina ook een trechter instellen. Hierin kunt u heel precies alle stappen aangeven die bezoekers moeten doorlopen om een doel te behalen. Dit is handig voor webwinkels, zodat ook gemeten kan worden op welke pagina bezoekers eventueel afhaken.

Doelwaarde instellen

Helemaal onderaan de pagina kunt u tenslotte een doelwaarde invullen. Als het doel bijvoorbeeld het verkopen van een CD is, vult u hier de waarde van de CD in, bijvoorbeeld 20 (staat voor 20 euro). als u klaar bent met alles in te stellen, klikt u op ‘Wijzigingen opslaan’. Het doel is nu ingesteld.

In de statistieken kunt u door op ‘Doelen’ te klikken (aan de linkerkant) de statistieken van u doelstellingen bijhouden. Ook kunt u hier bekijken hoeveel geld de website u heeft opgeleverd.

ROI berekenen

De ROI (return on investment) is niets anders dan een berekening die aangeeft wat de investeringen in uw website u hebben opgeleverd. Als u bijvoorbeeld € 1000,- (bijvoorbeeld in Google AdWords, licentiekosten, hosting en onderhoud van u website etc) in één maand in uw website heeft geïnvesteerd en uw statistieken geven aan dat de website in dezelfde maand u € 2000,- heeft opgeleverd dan is uw ROI: (2000 -1000)\1000= 100%

Meer dan 4 doelen instellen

In Google Analytics kunt u maximaal 4 doelen instellen. Maar met een handigheidje is het mogelijk om veel meer dan 4 doelen bij te houden. Ga als volgt te werk:

  • Login op uw Google Analytics account
  • Klik links onderin op ‘Websiteprofiel toevoegen’
  • In het venster dat nu verschijnt, selecteert u bovenin de optie ‘Een profiel toevoegen voor een bestaand profiel’.
  • Geef vervolgens het domein op waarvoor u het profiel wilt gebruiken en voer een profielnaam in.

Met dit nieuwe websiteprofiel heeft u de mogelijkheid om nog eens 4 doelen in te stellen. Op deze manier kunt u een oneindig aantal doelen instellen voor uw website.

Aanbevolen links:
http://www.google.nl/analytics

Dit artikel is geschreven door .