Google Ads Affinity en In-Market doelgroepen
Met Google Ads kun je jouw doelgroep heel specifiek targetten door bijvoorbeeld de juiste zoekwoorden in te stellen. Maar dat is lang niet de enige manier om jouw specifieke doelgroep te bereiken. In dit artikel ga ik uitleggen hoe je met behulp van affinity en in-market doelgroepen nog specifieker de focus kunt leggen op mensen die relevant zijn voor jouw bedrijf.
Affinity doelgroepen
Affinity doelgroepen zijn groepen mensen die bovengemiddeld veel interesse hebben in een bepaald thema of een bepaald onderwerp. Op basis van het surfgedrag deelt Google mensen in in de verschillende categorieën. Iemand die veel websites bezoekt over voetbal zal bijvoorbeeld in de categorie ‘voetbalfans’ worden ingedeeld. Wanneer jij producten of diensten aanbiedt voor voetballiefhebbers kan dit een hele relevante doelgroep zijn om te kiezen.
In-market doelgroepen
In-market doelgroepen zijn deels te vergelijken met affinity doelgroepen. Ook dit zijn groepen mensen die je kunt targetten op basis van hun interesses door hun online surfgedrag. Het verschil is dat dit mensen zijn die actief op zoek zijn naar een bepaald product of dienst. Iemand die veel zoekt naar bijvoorbeeld ‘WK kaarten Nederland – Oostenrijk’ en hiervoor meerdere vergelijkingssites bezoekt, zal door Google worden ingedeeld in de in-market groep ‘voetbal tickets’. Wanneer jij voetbal tickets aanbiedt is dit natuurlijk een super relevante doelgroep om te targetten.
Hoe gebruik je de affinity en in-market doelgroepen?
Affinity en in-market doelgroepen zijn te gebruiken in zowel display- als zoekcampagnes. Om zo’n doelgroep toe te voegen ga je binnen Google Ads allereerst naar de campagne waarin je de doelgroep wilt toevoegen. Vervolgens kies je voor audiences en klik je op het potloodje.
Er wordt nu een soort zoekmachine geopend waarin je alle affinity en in-market doelgroepen kunt vinden die Google heeft gemaakt. Je kunt hierin zoeken met de zoekfunctie, je kunt de suggesties bekijken die Google voor je heeft op basis van jouw account en je kunt handmatig door alle opties browsen. Zelf gebruik ik voornamelijk de ideeën die Google aandraagt, omdat deze vaak al heel relevant zijn. Daarna gebruik ik dan de zoekfunctie om eventuele extra doelgroepen te vinden.
Zodra je de voor jou relevante doelgroepen hebt gekozen, kun je deze opslaan in de campagne. Heel belangrijk hierbij is dat je bovenaan de juiste optie voor targeting aanklikt. Vooral wanneer je zoekadvertenties gebruikt is het belangrijk dat je hier kiest voor ‘observation’ in plaats van ‘targeting’. Wanneer je voor targeting kiest, word je namelijk alleen nog vertoond aan de door jou gekozen doelgroep. Wanneer je kiest voor ‘observation’ word je ook vertoond aan mensen die niet in deze doelgroep vallen. Je wilt met zoekadvertenties immers ook vertoond worden aan mensen die wel jouw zoekwoorden gebruiken, maar toevallig niet in deze extra doelgroep zitten.
Zodra je jouw doelgroep hebt opgeslagen, verschijnt deze in het doelgroepen tabblad van de campagne. Vervolgens kun je een bepaalde bodaanpassing meegeven aan de doelgroep door onder bid adj. op het potloodje te klikken. Mijn advies is om altijd eerst de doelgroep een aantal weken te laten draaien zonder bodaanpassing. Op deze manier kun je eerst eens kijken hoe de doelgroep presteert, voordat je er meteen hoger of lager voor gaat bieden.
Gecombineerde doelgroepen
Het kan natuurlijk voorkomen dat je twee doelgroepen vindt, die beiden zeer relevant zijn voor jouw campagne. Je kunt er dan voor kiezen om deze doelgroepen te combineren. Je doet dit door in de doelgroepen database op het tabblad ‘browse’ te klikken en vervolgens te kiezen voor ‘combined audiences’.
Klik op het plusje met ‘new combined audience’. Er opent een pop-up venster waarin we de gecombineerde doelgroep kunnen samenstellen. Allereerst geef je de doelgroep een naam. In dit voorbeeld kies ik voor ‘voetbalfans op zoek naar voetbaltickets’. Als eerste doelgroep kies ik voor mensen die op zoek zijn naar voetbal tickets. Vervolgens klik ik onder de witte balk op ‘narrow our audience’. Nu verschijnt er een tweede witte balk waar ik kies voor voetbalfans. Mocht je een specifieke doelgroep willen uitsluiten, dan kun je onder de witte balk kiezen voor ‘exclude audience’. Ik ben tevreden met deze doelgroep, dus kies ik voor ‘create’ en sla ik de doelgroep op. De zelf gemaakte gecombineerde doelgroep komt nu in het lijstje met doelgroepen te staan en kan gebruikt worden.
Ik hoop dat je met behulp van dit artikel nu zelf aan de slag kunt met de affinity- en in-market doelgroepen van Google Ads. Kom je er niet helemaal uit, of heb je een andere online marketing vraag? Neem dan contact op met een online marketing specialist.