Meet campagnes met Analytics
Voor veel website eigenaren is Google Analytics bij uitstek hét statistiekenpakket. Analytics is eenvoudig te installeren en bovendien gratis. Wat veel gebruikers niet weten, is dat er uit Google Analytics veel meer te halen is dan alleen maar het aantal bezoekers en pageviews. In dit artikel een korte uitleg hoe je campagnes bij kunt houden.
Campagnes meten met Google Analytics
Als je wel eens een betaalde banner of link op een andere site laat zetten, ben je uiteraard benieuwd wat dit oplevert. Ook is het interessant om links vanuit een emailnieuwsbrief te meten in Google Analytics. Zodoende kun je verschillende campagnes met elkaar vergelijken en zien wat het uiteindelijk oplevert. De ROI kun je in Google Analytics meten door doelen in te stellen. Hoe je dit doet, kun je o.a. lezen in dit artikel.
Links maken voor het meten van campagnes
Om verkeer van banners, emailnieuwsbrieven of andere online bronnen te meten, moet je een speciale link gebruiken. In deze link staat informatie die Google Analytics kan interpreteren als afkomstig van de betreffende banner, emailnieuwsbrief of iets anders. Google heeft een speciale tool ter beschikking gesteld waarmee deze links gemaakt kunnen worden.
De belangrijkste zaken die opgegeven moeten worden zijn:
- De bron, dus de site waar de banner op staat of bijvoorbeeld een emailnieuwsbrief.
- Het medium van de campagne, bijvoorbeeld ‘email’, ‘banner’ of ‘cpc’.
- De naam van de campagne
- De link van de site waar iemand naar verwezen moet worden als hij op de banner klikt of een link in de emailnieuwsbrief.
- Klik tenslotte op ‘generate URL’ en gebruik deze link voor je campagne.
Gegevens interpreteren in Google Analytics
Om de gegevens van uw campagnes in te zien ga je in je Google Analytics account naar ‘Verkeersbronnen > Campagnes’. Als er verkeer van je campagne naar je site is geweest dan wordt dat vermeldt door middel van de campagnenaam die je hebt opgegeven bij het aanmaken van de speciale link. Als je doelen hebt ingesteld, klik je op tabblad ‘Doelconversie’ om te zien hoeveel bezoekers de opgegeven doelstellingen hebben bereikt.
Veel succes met het meten van je campagnes!