Een navigatiestructuur maken
Een navigatiestructuur maken voor een website lijkt een koud kunstje. Maar wie zich er voor de eerste keer aan waagt, zal merken dat het toch niet zo eenvoudig is als het lijkt. Hoe zorg je ervoor dat de website goed doorzoekbaar is? Hoe definieer je duidelijke navigatie items? En hoe krijg je de bezoeker op de plek waar jij ze uiteindelijk wilt hebben?
Als je diverse websites gaat analyseren ontdek je al snel dat er verschillende typen navigatiestructuren mogelijk zijn. Zelf onderscheid ik de volgende typen:
- Doelgroepgerichte navigatiestructuur
- Informatieve navigatiestructuur
- Intuïtieve navigatiestructuur
Elk type heeft zijn eigen voor- en nadelen. We zullen ze alle drie in het kort bespreken:
1. Doelgroepgerichte navigatiestructuur
Veel websites maken gebruik van een doelgroepgerichte navigatiestructuur. Bedrijven en organisaties die meerdere doelgroepen bedienen met specifieke producten en diensten doen er goed aan een dergelijk structuur te gaan gebruiken voor hun website. Op die wijze hoeft de bezoeker van de website niet elke pagina af te struinen om te achterhalen wat wel of niet interessant voor hem of haar is (als ze dat al doen). Met een doelgroepgerichte navigatiestructuur is dit probleem in één keer opgelost: met één klik komt de bezoeker direct op de juiste plek terecht.
2. Informatieve navigatiestructuur
De informatieve navigatiestructuur is een traditionele manier van indelen (wie zijn wij, wat doen wij etc). Bij de opkomst van het web werd er eigenlijk alleen nog maar vanuit deze structuur gedacht. Tegenwoordig is dat vaak anders, echter dat wil niet zeggen dat deze navigatiestructuur aan waarde verloren heeft. Met name voor informatieve websites, zoals vergelijkingssitesen encyclopedieën (denk aan wikipedia), en verkoopsites, zoals webshops en veilingsites (Marktplaats), doen er goed aan deze structuur toe te passen. Marktplaats dankt bijvoorbeeld zijn succes o.a. de simpele navigatie aan de linkerkant opgedeeld in rubrieken.
3. Intuïtieve navigatiestructuur
De intuïtieve navigatiestructuur is steeds meer in opkomst (met video, games, sfeerelementen etc). Met name voor producten waarbij merkbeleving een belangrijke rol speelt, wordt deze structuur vaak ingezet. Bij deze websites gaat het niet zozeer om de informatie rondom het product maar veel meer om de beleving, ook wel experience marketing genoemd. Goede voorbeelden van websites die gebruik maken van deze structuur zijn Heineken en Sportlife.
Welk type navigatiestructuur moet u nu gebruiken?
De keuze ligt sterk aan het doel van de website. Hieronder staat het voor elk type navigatiestructuur nog eens in het kort beschreven:
- Doelgroepgerichte navigatiestructuur: bedrijven met meerdere doelgroepen, breed publiek en meerdere producten en diensten.
- Informatieve navigatiestructuur: webshops, overheidsdiensten, medische sites, vergelijkingsites en encyclopedieën.
- Intuïtieve navigatiestructuur: merken, entertainment, merkbeleving, experience marketing.
Aanbevolen links:
http://www.hayona.nl