Waarom je vandaag nog moet beginnen met website personalisatie
Goede content is een belangrijke factor of een bezoeker converteert of niet. Aan de hand van de juiste content besluit een bezoeker een aanvraag te doen voor een demo, een product aan te schaffen of een white paper te downloaden. Ondanks dat je een doelgroep hebt gedefinieerd zijn je bezoekers anders van aard. Het gevolg hiervan is dat content soms niet goed aansluit op de bezoeker waardoor je deze ‘verliest’. Zonde. Website personalisatie bied hier een oplossing voor. Zodoende kun je de beste informatie afstemmen voor de desbetreffende bezoeker.
Waarom is website personalisatie belangrijk?
Na het creëren van een goede doelgroep definitie wordt vaak begonnen met content creatie. Hoewel dit een logische manier is, is het belangrijk om te realiseren dat binnen de doelgroep er verschil is in behoefte en informatie. Een grotere organisatie vindt bijvoorbeeld informatie over ondersteuning belangrijk. Een kleinere organisatie is meer gericht op de prijs/kwaliteit verhouding. Hoewel beide bedrijven binnen de doelgroep vallen hebben zij toch echt andere behoeften qua informatie voorziening. Door hier slim op in te spelen verhoog je de engagement en uiteindelijk ook de conversie.
USP’s en doelgroep
Vaak beschikt een product of dienst over meerdere USP’s (unique selling points). De reden waarom bedrijven een service of product kopen kan mede daarom behoorlijk verschillen. Daardoor kan de focus binnen de propositie voor complexiteit zorgen. Waar gaan we ons op richten met de marketing? En voor wie is dat dan? Welke sub doelgroepen sluiten we dan mogelijk buiten? Website personalisatie bied bij dit dilemma uitkomst. Per sub doelgroep is het mogelijk de website aan te passen naargelang hetgeen wat hen beweegt tot conversie. Uiteraard kun je dit het beste vast stellen na uitgebreid testen en meten.
Website personaliseren naargelang de individuele bezoeker
Wat? Kan dat? Jazeker. Door middel van IP marketing is het mogelijk om een website compleet af te stemmen op een individuele bezoeker van een bepaald bedrijf. Hyper personalisatie noemen we dit. Deze tactiek past goed bij Account Based Marketing waarin je je richt op een selecte groep (potentiële) klanten. Omdat je de website aanpast voor een individueel bedrijf kun je specifiek ingaan op de voordelen van jouw dienst of product. Daarnaast kun je ook een chat hierop aanpassen zodat er direct een persoon klaar staat om te helpen. Echter is deze aanpak voor veel bedrijven té gefocust en is segmentatie op branche succesvoller. Hierdoor laat je enkel content zien aan specifieke branches. Zo ziet een psychologie praktijk andere informatie dan een boekhouder. Top toch?