(advertentie)

Het AIDA model

Het AIDA model is een model dat beschrijft welke vier stappen moeten worden gezet om je doelgroep aan te zetten tot een actie. De letters uit het AIDA model staan voor Attention, Interest, Desire en Action. Deze woorden zijn de vier stappen die moeten worden ondernomen. Onderstaande afbeelding laat het AIDA model zien.

aida

Het AIDA model

 

Het AIDA model uitgelegd

  • Attention: in de eerste fase wordt de doelgroep blootgesteld aan een boodschap. Dit kan bijvoorbeeld een commercial zijn. De bedoeling in deze fase is dat de doelgroep de boodschap opmerkt. De boodschap moet de aandacht van de doelgroep wekken, het moet nieuwsgierig maken.
  • Interest: in deze fase van het AIDA model moet de interesse van de doelgroep worden opgewekt. De doelgroep moet de indruk krijgen dat de boodschap relevant voor hen is. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door unieke USP’s of verkooppunten te noemen.
  • Desire: in de volgende fase gaat het om verlangen. De interesse moet worden om gezet in een verlangen naar het product of dienst. De doelgroep moet het gevoel krijgen het echt nodig te hebben en er niet zonder te kunnen.
  • Action: in de laatste fase wordt de doelgroep opgeroepen tot het uitvoeren van een actie. Als zij de actie daadwerkelijke uitvoeren, is het doel van de boodschap bereikt.

Gebruik AIDA formule

De AIDA formule wordt veelal toegepast in marketing. Het model kan op veel mogelijkheden worden toegepast, omdat het inspeelt op de fasen in het beslissingsproces. Het verschilt echter per situatie hoe de formule wordt uitwerkt. Het AIDA model kan gebruikt worden voor websites, verkooppresentaties, commercials, billboards, Googel AdWords, maar ook voor een sollicitatiebrief of een verkoopgesprek biedt het AIDA model uitkomst.

Terug naar overzicht met modellen

Pas het AIDA model toe voor je website en volg een praktische SEO training.

Dit artikel is geschreven door .