Laat zien wat je in huis hebt met een folder
Als bedrijf of als zzp-er wil je natuurlijk aan jouw (potentiële) klanten laten zien wat je allemaal kunt. Je wilt letterlijk en figuurlijk laten zien wat je in huis hebt. Een folder is een prachtige manier om dit te doen. Waarom? Wij vertellen het je allemaal in deze blog. Lees snel verder.
Waarom een folder?
Folders zie je overal verschijnen. In de wachtkamer bij de tandarts, in de showroom van de autodealer, maar je ontvangt ze ook wekelijks in de brievenbus. Een folder is niets anders dan een gevouwen flyer. Omdat een folder gevouwen wordt heb jij zat ruimte voor informatie en beeld. Met een folder kun je dus nét even wat meer de diepte ingaan dan wanneer je een flyer zou laten drukken. Met een folder heeft men informatie fysiek in handen. Het is iets tastbaars. Je wordt op deze manier meer getriggerd om de informatie tot je te nemen dan wanneer je het digitaal voorgeschoteld krijgt.
Wat zet je in een folder?
Bepaal allereerst het doel van jouw flyer. Wil je reclame maken en ga je voor een commerciële aanpak, of wil je informatie verstrekken en een puur informatie folder maken? Wil je de folder gaan verspreiden of komen ze in een folderrek terecht? Zorg er hoe dan ook voor dat de inhoud/hoofdboodschap van jouw folder in één oogopslag duidelijk is, zodat het duidelijk is wat men qua inhoud kan verwachten. Kies voor een allesomvattende titel en versterk dit eventueel met een duidelijke foto of afbeelding op de voorkant van de folder. In de binnenkant van jouw folder heb je vervolgens zat ruimte om de nodige inhoudelijke informatie te verstrekken. Ook deze informatie kun je versterken met beeld. Gebruik niet te veel verschillende lettertypes en lettergroottes. Dit zorgt ervoor dat het geheel clean blijft en prettig leesbaar. Zorg ook altijd voor een goed contrast tussen de letters en de achtergrond. Ook dit komt ten goede aan de leesbaarheid. Het beste contrast bereik je door te kiezen voor een zwarte letterkleur op een witte of andere lichte kleur achtergrond.
Waar op letten bij folders drukken?
Niet alleen het ontwerp van jouw folder dient er aantrekkelijk uit te zien. Ook de uitstraling van jouw folder speelt een belangrijke rol. Hoe jij jouw folders laat drukken is ook weer afhankelijk van het doel én van de manier waarop je ze gaat verspreiden. Ga je een reclame folder maken en wil je deze huis-aan-huis verspreiden? Vanuit kostenoogpunt is het logisch dat je dan niet kiest voor een hele stevige, dikke folder. Dit is namelijk veel duurder. Ga jij jouw folders daarentegen persoonlijk overhandigen aan klanten, bijvoorbeeld ter ondersteuning van een verkoopgesprek, dan wil je natuurlijk alles uit de kast halen om de klant te overtuigen. In dit geval kun je een folder zien als een visitekaartje. Je kunt een folder op verschillende manier een luxueuze uitstraling geven, bijvoorbeeld door het toepassen van speciale veredelingstechnieken als foliedruk of spot-UV. Informeer ook bij de drukker naar de mogelijkheden.