Werken met Google Analytics
Google Analytics is een gratis en vooral uitgebreide statistiekenmodule. Het is eenvoudig te installeren en het levert veel nuttige informatie op. Dit artikel helpt je verder op weg met Google Analytics.
Aanmelden en installeren
Je kan je op de website www.google.nl/analytics aanmelden voor de statistiekenmodule. Nadat je een account hebt aangemaakt en bent ingelogd, zie je rechtsboven een link staan ‘Websiteprofiel toevoegen’. Klik hierop en je krijg een scherm te zien waar je de URL van de website kan invoeren. Daaronder kan je de tijdszone instellen. Klik daarna op ‘Voltooien’.
In het scherm dat je nu te zien krijgt, staat de code die je op elke pagina van je website moet plaatsen. Doe dit volgens de instructies. Na enkele uren kan je zien dat Google Analytics de statistieken van je website begint te registreren.
Met Google Analytics kan je de statistieken van meer dan één website bijhouden door gewoon nog een websiteprofiel toe te voegen. Op deze manier kan je meerdere websites in één account beheren.
Statistieken bekijken
Na inloggen zie je het overzicht van de websites die je in Google Analytics beheert. Klik op ‘rapporten weergeven’. Je ziet nu een algemeen overzicht met statistieken van de betreffende website. Aan de linkerkant van het scherm zie je verschillende opties staan. We bespreken hieronder een aantal van deze mogelijkheden.
Periode: hieronder kan je de tijdspanne instellen waarvan je de gegevens wilt bekijken. Klik hiervoor op de afbeelding van de kalender. Je kan nu een begin- en einddatum instellen.
Dashboards > Weergeven > Site-Overlay: dit is een fantastische mogelijkheid in Google Analytics. Hiermee kan je de clicks op de website visueel laten weergeven. Klik op de horizontale balkjes om te zien hoe vaak erop een link is geklikt.
Alle rapporten
Onder alle rapporten staan diverse mogelijkheden om bepaalde statistieken extra te belichten.
- Marketingoptimalisatie > Bijhouden van unieke bezoekers > Unieke bezoekers: achter deze optie kan je het percentage unieke bezoekers bekijken.
- Marketingoptimalisatie > Prestaties van bezoekerssegmenten > Verwijzende bron: hiermee kan je bekijken vanaf welke sites je bezoekers op de website terecht komen.
- Marketingoptimalisatie > Prestaties van bezoekerssegementen > Netwerklocatie: met deze optie kan je bekijken via welk netwerk de bezoekers je website bezoeken. Handig om bepaalde organisaties of bedrijven te kunnen achterhalen.
- Marketingoptimalisatie > Marketing van zoekmachine > Algemene zoekwoordconversie: wil je weten op welke zoekwoorden de website wordt bezocht? Onder deze optie vind je hiervan een uitgebreid overzicht.
- Inhoudsoptimalisatie > Inhoudsprestatie > Inhoud op titels: hier vind je een overzicht van de pagina’s die het meest worden bezocht. Interessant is ook om te bekijken hoeveel tijd een bezoeker gemiddeld aan de pagina besteedt.
Uiteraard heeft Google Analytics nog veel meer mogelijkheden. Probeer ze eens uit en bekijken welke rapporten de nuttigste informatie opleveren.
Filters beheren in Google Analytics
Soms wil je bepaalde bezoekers filteren uit de statistieken. Bijvoorbeeld je eigen bezoeken. Dit doe je door allereerst te klikken op ‘Analytics instellingen’ linksboven. Vervolgens klik je op ‘Bewerken’ achter de naam van de website waarvoor je filter wilt instellen.
Kijk nu in het volgende scherm onder ‘Filters die op het profiel zijn toegepast’. Klik hier aan de rechterkant op ‘Filter toevoegen’. In het volgende scherm dat je ziet, kan je verschillende typen filters instellen. Handig is om het filtertype op IP-adres te selecteren. Nu moet je in het bovenste invoerveld het ipadres van je computer instellen. Als je in Google zoekt op ‘wat is mijn IP’ dan vind je al snel allerlei sites die je het IP adres van je computer kunnen weergeven. Voor je IP adres in en klik op ‘Voltooien’. Vanaf nu worden je eigen bezoeken niet meer meegeteld.
Rechten beheren in Google Analytics
Je kan ook externe gebruikers toegang geven tot de rapporten van Analytics. Daarbij kan je zelf instellen of die gebruikers alleen mogen bekijken of dat ze zelf ook nieuwe websiteprofielen, filters en gebruikers kunnen toevoegen.
Klik hiervoor eerst weer op ‘Analytics instellingen’ linksboven in het scherm. Kies nu voor ‘Bewerken’ dat aan de rechterkant van het betreffende websiteprofiel staat. Onder ‘gebruikers die toegang hebben tot dit profiel’ kies je aan de rechterkant voor ‘gebruikers toevoegen.
In het volgende scherm kan je het e-mailadres, naam en achternaam van de gebruiker invoeren (Let op het e-mailadres moet een Google Account zijn, volg de instructies om dit goed in te stellen). In het dropdown menu kan je instellen of de gebruiker alleen de rapporten mag inzien of dat de gebruiker ook bewerkopties krijgt. Klik op ‘Voltooien’ en de gebruiker is toegevoegd. De nieuwe gebruiker kan inloggen met zijn Google Account.
Aanbevolen links:
http://www.google.nl/analytics