(advertentie)

10 Usability richtlijnen voor een gebruiksvriendelijke website

In 10 stappen een gebruiksvriendelijke website

Ben jij benieuwd hoe gebruiksvriendelijk jouw website is? Met de tien Usability richtlijnen van Kassenaar kun je je website controleren op de belangrijkste onderdelen die bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Deels wordt er gekeken naar technische aspecten van de website. Denk hierbij onder andere aan de menustructuur, hyperlinks en afbeeldingen. Verder wordt er gekeken naar de usability (gebruiksvriendelijkheid) van de website. Hier wordt specifiek gekeken naar het gemak waarmee gebruikers de website gebruiken, of de website informatief en leuk is en of de website efficiënt is ingericht. Wanneer je deze tien onderdelen allemaal goed toepast op je website kun je met een gerust hart spreken over jouw eigen gebruiksvriendelijke website. Hieronder zijn alle tien de onderdelen uitgewerkt.

1. Herkenbaarheid – Laat zien wie je bent en wat je doet

Plaatst altijd je eigen logo op je website, het liefst linksboven. Het logo moet op elke pagina op dezelfde plek staan. Ook moet het gelijk een button zijn waarmee bezoekers direct terug kunnen naar de homepagina. Naast het logo zorgt ook een goede tagline/slagzin voor herkenning. Wanneer je als organisatie al een slagzin hebt gebruik deze dan ook op de website. Wanneer je nog geen slagzin hebt bedenk dan een passende slagzin voor jouw organisatie. Nu het duidelijk is wie je bent is het van belang om ook gelijk te laten zien wat de bezoeker op jouw website kan doen. Laat in één opslag zien wat jouw producten of diensten zijn en wat de bezoeker kan verwachten. Uiteindelijk draagt dit niet alleen bij aan de gebruiksvriendelijkheid van jouwe website, maar ook draagt het bij aan de betrouwbaarheid, omdat de bezoeker in één opslag kan zien met wie hij te maken heeft wat wat er op de website te doen is.

2. Navigatie – Duidelijk en overzichtelijk

Navigatie is een belangrijk onderdeel om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te bevorderen. Wanneer bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken zullen ze snel afhaken. Zorg ervoor dat er maximaal zeven koppen in de navigatiebalk staan. Wanneer er meer kopjes toegevoegd worden kan dit afleiden en onoverzichtelijk worden. Het eerste kopje moet altijd verwijzen naar de homepagina en wordt daarom in de meeste gevallen dus ook ‘home’ genoemd. Laat deze navigatiebalk op alle pagina’s er hetzelfde uitzien en zorg dat bezoeker aan de navigatiebalk kan zien op welke pagina hij op dat moment is. Bij het kiezen van de koppen is het belangrijk om te denken vanuit de bezoeker. Vraag jezelf af naar wat voor termen de bezoekers opzoek gaan als ze bepaalde informatie zoeken en pas hier de koppen op aan.

3. Snelheid

Veel mensen slaan deze stap over wanneer zij kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van hun website, maar als er iets is wat bijdraagt aan de gebruiksvriendelijkheid van een website dan is het wel de snelheid van de website. Iedereen is wel eens op een website geweest die langzaam werkt. Elke keer als je ergens op klikt moet de site lang laden en hierdoor functioneert de site net goed. Vaak raakt je geduld op zulke sites snel op en ga je opzoek naar andere opties. Zelfs al wil de bezoekers wel specifiek iets van jouw website hebben dan is het alsnog geen goede reclame voor jouw bedrijf. Bij veel bedrijven heeft de mobiele website tegenwoordig meer bezoekers dan de desktopversie. Daarom gebruikt Google de mobiele website als uitgangspunt om de snelheid van de website te testen. De snelheid van jouw website kan je testen met behulp van de Pagespeed Insights test van Google.

4. Zoeken

Zorg er altijd voor dat jouw website een goedwerkende zoekfunctie heeft. Door bovenaan de pagina een wit zoekveld te maken met daarin de tekst ‘zoeken’ of door er een vergrootglas icoon bij te plaatsen weet de bezoekers gelijk dat het mogelijk is om ook op die manier te zoeken op jouw website. Een zoekfunctie is groot genoeg als er ruimte is voor 25 tot 30 tekens. Om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website op dit punt nog verder te bevorderen is het toevoegen van een FAQ (Frequently Asked Questions) pagina van belang. Zet veelgestelde vragen plus antwoorden in een overzicht in de FAQ’s. Het is van belang om deze up to date te houden om zo foutieve informatie te voorkomen en om zo min mogelijk vragen te missen.

5. Opmaak

Zorg er  voor dat de achtergrond niet te veel afleidt met bijvoorbeeld veel bewegende beelden. Voeg alleen afbeeldingen toe wanneer deze iets toevoegen aan het verhaal/de informatie die gegeven wordt. Alle teksten op de website moeten goed leesbaar zijn. Let dus altijd op de combinatie letterkleur en achtergrondkleur. Als laatste is het belangrijk om over de hele website dezelfde lay-out en kleuren aan te houden. Wanneer je als bedrijf je eigen huisstijl en kleuren hebt laat dit dan ook terugkomen op de website.

Tip: Zorg dat alles ook goed werkt op de mobiele versie van je website en controleer dit regelmatig als er iets aangepast wordt.

6. Teksten

Begin met de belangrijkste informatie. Hoe lager op de pagina, hoe minder het gelezen wordt. Schrijf geen lange lappen teksten, houd het zo beknopt mogelijk en maak gebruik van koppen. Door de belangrijkste punten in de koppen te zetten of kernwoorden dikgedrukt te maken kan de pagina goed scannend gelezen worden door bezoekers waardoor bezoekers snel de informatie kunnen vinden die zij interessant vinden.

Tip: Zorg dat alles ook goed werkt op de mobiele versie van je website en controleer dit regelmatig als er iets aangepast wordt.

7. Maak je links informatie dragend

Het klinkt wat vaag maar het is heel eenvoudig. Gebruik hyperlinks op de juiste manier. Zorg dat de hyperlink opvalt door middel van een andere kleur of door een streep over het woord. Zorg ook dat de links in de tekst verwerkt zijn en dat het woord dat de hyperlink bevat duidelijk maakt naar wat voor pagina er gelinkt wordt. Wanneer een link bijvoorbeeld naar een pagina met de prijzen van een ticket leidt, zet de link dan achter het woord ‘prijs’ of ‘prijzen’ en niet door ‘klik hier’ aan de tekst toe te voegen. De hyperlink moet gelijk laten zien waar de link naartoe verwijst.

8. Interactie

Bezoekers moeten zelf actie kunnen ondernemen op de website. De eerdergenoemde zoekfunctie is hier al een goed voorbeeld van, maar zorg daarnaast ook dat mensen direct een bestelling kunnen doen of een offerte kunnen aanvragen. Ook inschrijving voor een nieuwsbrief is een goede optie. Bezoekers hebben op één of andere manier toch interesse in jouw website anders hadden ze deze niet aangeklikt, dus ga hier opzoek naar een passend actie voor op jouw website.

9. Accessibility – Maak je website toegankelijk

Maak altijd gebruik van alt-teksten bij afbeeldingen. Hierdoor kunnen screenreaders en spraakbrowsers ook met de afbeeldingen op jouw website overweg. Op alle pagina’s moet de belangrijkste informatie in tekst omschreven zijn. Het is zelfs mogelijk om een tekst-only versie van je website te maken, maar ga hiervoor wel eerst bij jezelf na of dit voor jouw echt van toegevoegde waarde zal zijn. Dit is een iets technischer gedeelte omtrent de gebruiksvriendelijkheid van jouw website, dus mocht je hier niet genoeg van af weten vraag hierbij dan om hulp.

10. Afbeeldingen en multimedia

Zoals eerder al even benoemd is, is het van belang dat je niet te veel afbeeldingen en multimedia op je website moet zetten, maar wat is nu te veel en wanneer is het wel goed om het te gebruiken. Een vuistregel voor het gebruik van afbeeldingen luidt als volgt. Beperk het gebruik van afbeeldingen tot 5%-15% van het oppervlak van de website. De afbeeldingen en multimedia moeten een toevoeging zijn op de overige tekst. Pas op met het gebruik van eigengemaakte pictogrammen. Gebruik deze alleen wanneer je 100% zeker bent dat ze duidelijk zijn en niet voor verwarring zorgen. Voeg indien nodig een tekstlabel toe aan het pictogram. Maak voor de primaire navigatie zo min mogelijk gebruik van multimediatechnieken en zorg dat er altijd een tekst alternatief beschikbaar is voor multimedia. Afbeelding en multimedia kunnen dus een bijdrage leveren aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw website wanneer het op de juiste manier toepast wordt.

Dit artikel is geschreven door .