(advertentie)

Landingspagina optimalisatie

De manier waarop landingspagina’s worden ingericht is essentieel voor de conversieratio. Minimale verschillen kunnen soms grote effecten hebben. In dit artikel enkele tips voor het optimaliseren van de landingspagina.

Wat is een landingspagina
Een landingspagina is de webpagina waar bezoekers als eerste opkomen, nadat ze bijvoorbeeld op een tekstadvertentie van Google Adwords hebben geklikt. Een ander voorbeeld is link vanuit een e-mailnieuwsbrief. De landingspagina moet als doel hebben om de bezoeker tot de gewenste actie te verleiden.

Optimalisatie van de landingspagina
Omdat de landingspagina een cruciale rol speelt om zoveel mogelijk conversie te creëeren is het belangrijk dat deze voortdurend geoptimaliseerd wordt. Het boek ‘Web design for ROI’ geeft tientallen tips waarvan ik er enkele wil uitlichten:

  1. Kies de beste referenties: veel bedrijven hebben ongetwijfeld veel referenties die ze op een landingspagina willen tonen. Teveel referenties komt schreeuwerig over en kan het de bezoeker teveel afleiden. Kies daarom de beste referentie en toon deze op een opvallende plek.
  2. Vereenvoudig de landingspagina: zorg voor voldoende herkenning, maar focus de landingspagina op de conversie. Teveel beeld, tekst, logo’s etc leiden af van dit doel.
  3. Geef wat je hebt beloofd: toon op de landingspagina wat je hebt beloofd in de advertentie of e-mailnieuwsbrief.
  4. Match de ‘call to action’ in de advertentie met de ‘call to action’ op de landingspagina: zorg dat de call to action in de advertentie op dezelfde manier in tekst, kleur en beeld terugkomt op de landingspagina. Dit voorkomt het gevoel van de bezoeker dat hij verkeerd zit.
  5. Opvallende buttons: zorg dat buttons er ook uitzien als buttons. Groot, een afwijkende kleur en met rondom de button voldoende witruimte. Buttons die wegvallen doordat ze teveel overeenkomst vertonen met de huisstijl van de website zijn misschien wel mooi, maar niet effectief.
  6. Zorg ervoor dat de belangrijkste voordelen van het product/dienst duidelijk worden gecommuniceerd. Druk eventueel belangrijke woorden vet, zodat de voordelen makkelijk zijn te scannen.

Dit artikel is geschreven door .