Website laten maken: 4 valkuilen
Je wilt een website laten maken. Omdat je een nieuw bedrijf begint. Of omdat je bestaande website toe is aan vernieuwing. Het vinden van een goede webbouwer kan een lastige opgave zijn. Het aanbod is enorm. Hoe kun je nu weten of je een goede beslissing neemt? Dit artikel is bedoeld om je op weg te helpen bij die keuze. We bespreken vier gangbare fouten die je wilt voorkomen bij het ontwikkelen van een website.
Valkuil 1: Website zelf willen maken
Zelf een website maken is de goedkoopste weg. En sommige ondernemers gaat het nog goed af ook. Maar in de meeste gevallen is zelf bouwen geen goed idee:
- Het risico is groot: Als je website niet optimaal is ingericht loop je klanten mis. Eigenlijk kost een website in dat geval je dus een boel geld, zonder dat je het doorhebt.
- Het ontwikkelen van een website kost veel tijd als je geen ervaring hebt.
- Je moet zelf fouten in je website oplossen en kunt nooit hulp inschakelen.
- Het is onmogelijk om ontwikkelingen in de markt bij te blijven. Je loopt snel achter de feiten aan.
Wanneer je een bureau inschakelt profiteer je van alle kennis en ervaring die dat bureau in de loop van de tijd heeft opgebouwd. Je website is sneller klaar. En (als het goed is) betaalt de investering zichzelf uiteindelijk weer terug.
Valkuil 2: Een webbouwer uitkiezen die alleen met techniek bezig is
Techniek is een belangrijk onderdeel van je website. Als dat niet goed staat, is je website onstabiel, traag of misschien zelfs onveilig. Maar de rol die de techniek speelt blijft faciliterend. Het is een middel om je website stabiel in de lucht te houden.
Sommige webbouwers slaan hierin door. Die verheffen techniek als een doel opzich. Dit is een grote valkuil. Uiteindelijk is je website een marketinginstrument. Kies een webbouwer die kennis heeft van techniek en expertise heeft op het gebied van marketing.
Valkuil 3: Een webbouwer kiezen met een zelf gebouwd CMS systeem
Sommige webbouwers maken websites aan de hand van een zelf gebouwd CMS systeem. Dit lijkt aantrekkelijk, omdat het vaak helemaal op maat ingericht kan worden. Maar het is een slechte keuze om met zo’n partij in zee te gaan.
Ten eerste zit je vanaf dag 1 aan zo’n bureau vast. Er is geen ander bureau die met hetzelfde CMS werkt. Wanneer je wilt overstappen moet je alles wat je hebt ontwikkeld dus achterlaten en overnieuw beginnen.
Ten tweede zijn de ontwikkelingen in de markt nooit bij te houden door één bureau. Dat betekent dat je na een jaar of twee alweer achter de feiten aanloopt. Je website is dan al hopeloos verouderd.
Valkuil 4: Website teksten laten schrijven door je familie
Veel webbouwers leveren een website ‘leeg’ op. Dat betekent dat je deze zelf moet vullen met teksten. In de praktijk laten veel ondernemers dit doen door iemand uit de familie. Deze keuze is goedkoop, maar doet af aan de effectiviteit van je website.
De teksten van je website zijn heel belangrijk. Overtuigende teksten halen je bezoekers over de streep om een opdracht te plaatsen. En ze zorgen ervoor dat je website vindbaar is in zoekmachines. Laat je teksten dus altijd schrijven door iemand met kennis van marketing. Het kost wat, maar het is de investering zeker waard!